30. oktober 2023
Skrevet av: Yvonne Aasbø
Blogg

Redesign: Når er det riktig med en logo-makeover?

En logo er mer enn bare et grafisk element som representerer bedriften din. Det er ansiktet til merkevaren din, et symbol på din identitet og verdier. Over tid kan imidlertid selv den mest ikoniske logoen føles utdatert eller miste sin appell.

Dette er grunnen til at mange vellykkede bedrifter velger å redesigne logoen sin ved jevne mellomrom, slik som Coca Cola, McDonalds, Pepsi og mange, mange flere.

Fem grunner til at det er på tide med en logo-makeover

1) Modernisering

“Traust og gammeldags” er assosiasjoner som de færreste bedrifter ønsker seg. Men dersom logoen forblir uendret for lenge, kan det dessverre bli resultatet: hva som var populært for ti år siden, kan virke utdatert i dag. For å oppdatere bedriftens image og appellere til en ny generasjon kunder, bør logoen oppdateres jevnlig. Dette gir bedriften et friskt og moderne utseende og sørger for at den forblir relevant.

Se case: Ny visuell identitet for Romnes

2) Tekniske utfordringer

Med fremveksten av digitale flater og sosiale medier, blir logoen din sett på en rekke forskjellige plattformer og i ulike størrelser. Noen ganger kan en logo som fungerer godt i trykte materialer, fungere dårlig i digitale medier. Ved å redesigne logoen din, kan du sikre at den ser bra ut uansett hvor den vises, og at den opprettholder et gjenkjennelig utseende i alle formater. Ofte innebærer dette et forenklet uttrykk, slik den oppdaterte logoen til Telemark museum er eksempel på.

Se case: Ny visuell identitet for Telemark museum

3) Dårlig design

Ofte er budsjettene begrenset når en bedrift starter opp. Dette kan føre til en litt “hjemmesnekret” løsning på logo og visuell identitet. I slike tilfeller vil en redesign forbedre logoens estetikk og funksjonalitet, og få selskapet til å fremstå som mer modent og profesjonelt.

Se case: Ny visuell identitet for TS Group

4) Endringer i mål og fokus

Bedrifter utvikler seg over tid. De kan endre sin misjon, visjon og verdier. De kan utvide sitt produktutvalg eller målgruppen. Hvis logoen din ikke lenger gjenspeiler hva bedriften står for, kan det være på tide å vurdere en redesign. En oppdatert logo kan hjelpe deg med å kommunisere bedriftens nåværende identitet og visjon til kundene. I noen tilfeller vil det også være nødvendig å endre navnet for å skape nye assosiasjoner.

Les blogg: Navn til besvær?

5) Fusjon eller oppkjøp

Når to selskaper fusjonerer eller når en bedrift blir kjøpt opp, kan det være nødvendig å redesigne logoen for å integrere begge merkene på en harmonisk måte og signalisere endringen til kundene. I mange tilfeller vil et oppkjøp også medføre en endring i navnet.

Se case: Rigget for ny æra - Legentic

Forbli relevant og apellerende

I en verden i konstant endring, med beinhard og ofte global konkurranse, er det viktig å sørge for at merkevaren din til enhver tid er relevant og appellerende. Å redesigne logoen din kan være en klok investering for å opprettholde et positivt inntrykk, tilpasse deg forventningene og holde tritt med designtrender. 

En oppdatert logo og visuell identitet sender også et signal om at bedriften din er opptatt av egen utvikling og følger med i tiden.

Trenger din bedrift en ansiktsløfting - eller total make-over? En redesign kan være starten på en spennende reise for din merkevare!

Les mer om hvordan vi jobber med redesign og visuell identitet

Annet nyttig lesestoff

Flere nyansatte til Edge Branding

Nyhet

Vant anbud for Telemark fylkeskommune

Nyhet

Frokost med en Edge 11. april

Arrangement