Romnes, en av landets største leverandører av bildeler, har 45.000 lagerførte deler på sitt hovedkontor på Rødmyr i Skien. Men, det er ikke bare de fysiske delene kundene trekker frem når de skal beskrive Romnes' "magi".
Vi har hatt gleden av å hjelpe Romnes med å utvikle merkevarestrategi, ny visuell identitet og kommunikasjonskonsept.
Ønsket og beslutningen om å utarbeide en merkevareplattform var på ingen måte utløst av behovet for en snuoperasjon. Romnes har en stabil og voksende markedsandel og svært trofaste kunder. Romnes-kulturen sitter tykt på veggene både på hovedkontoret og ute i deres mange distriktskontorer rundt om i Norge. Men, hva var egentlig magien og essensen av Romnes? Hvorfor foretrekkes de av så mange? Det ville vi gjerne vite svarene på. Og, hvorfor ikke nedfelle kulturen i et dokument som kan gis til nyansatte? Så de vet hva de vil bli smittet av – når de blir en etablert del av Romnes-familien?
Som alltid, startet vi merkevareprosessen med dybdeintervjuer. Vi intervjuet ansatte – fra alle deler av organisasjonen – og kunder; både fra Sjekkpunkt, Romnes sin egen verkstedskjede, og andre bilverksteder. Resultatet var ganske så entydig: Romnes er pålitelig, løsningsorientert og rask på ballen. Romnes "har alt" og "kan alt» når det kommer til hva en verkstedseier trenger for å få en smidig hverdag.
Pay-off’en vi kom frem til, Alle deler teller, oppsummerer den posisjonen. Slagordet handler ikke bare om Romnes sine 45 000 lagerførte, fysiske deler, men også om deres innstilling; Romnes’ oppfølging, service og pålitelighet, det å alltid sette kundene først. Og viktigheten av å ta i bruk de riktige digitale hjelpemidlene. Ja, samlet sett, – det å være markedets beste partner når en norsk bilpark i stor endring skal håndteres – neste år og de neste tiår.
Romnes følte tiden var inne for en visuell ansiktsløfting. Vi valgte å fornye den visuelle identiteten ved hjelp av evolusjon fremfor revolusjon. Det lå masse verdi i Romnes' distinkte visuelle uttrykk. Kvaliteter vi mente det var klokt å beholde som fundament. Vi videreførte derfor logoens skrå uttrykk og bedriftens fargepalett. Samtidig ga vi logoen et vennligere og litt mykere uttrykk. Romnes-R'en er nå blitt et distinkt element som på kort tid har fått høy kjennskap i bransjen. Den er svært anvendelig i mange ulike sammenhenger, på alt fra bittesmå flater – som profilbildet i sosiale medier – til store skilt.
Og det er bra. For alle deler teller! Også når man skal bygge en sterk posisjon og identitet.