Romnes

Når alle deler teller

Romnes, en av landets største leverandører av bildeler, har 45.000 lagerførte deler på sitt hovedkontor på Rødmyr i Skien. Men, det er ikke bare de fysiske delene kundene trekker frem når de skal beskrive Romnes' "magi".

Vi har hatt gleden av å hjelpe Romnes med å utvikle merkevarestrategi, ny visuell identitet og kommunikasjonskonsept.

Ønsket og beslutningen om å utarbeide en merkevareplattform var på ingen måte utløst av behovet for en snuoperasjon. Romnes har en stabil og voksende markedsandel og svært trofaste kunder. Romnes-kulturen sitter tykt på veggene både på hovedkontoret og ute i deres mange distriktskontorer rundt om i Norge. Men, hva var egentlig magien og essensen av Romnes? Hvorfor foretrekkes de av så mange? Det ville vi gjerne vite svarene på. Og, hvorfor ikke nedfelle kulturen i et dokument som kan gis til nyansatte? Så de vet hva de vil bli smittet av – når de blir en etablert del av Romnes-familien?

Som alltid, startet vi merkevareprosessen med dybdeintervjuer. Vi intervjuet ansatte – fra alle deler av organisasjonen – og kunder; både fra Sjekkpunkt, Romnes sin egen verkstedskjede, og andre bilverksteder. Resultatet var ganske så entydig: Romnes er pålitelig, løsningsorientert og rask på ballen. Romnes "har alt" og "kan alt» når det kommer til hva en verkstedseier trenger for å få en smidig hverdag.

Pay-off’en vi kom frem til, Alle deler teller, oppsummerer den posisjonen. Slagordet handler ikke bare om Romnes sine 45 000 lagerførte, fysiske deler, men også om deres innstilling; Romnes’ oppfølging, service og pålitelighet, det å alltid sette kundene først. Og viktigheten av å ta i bruk de riktige digitale hjelpemidlene. Ja, samlet sett, – det å være markedets beste partner når en norsk bilpark i stor endring skal håndteres – neste år og de neste tiår.

Romnes følte tiden var inne for en visuell ansiktsløfting. Vi valgte å fornye den visuelle identiteten ved hjelp av evolusjon fremfor revolusjon. Det lå masse verdi i Romnes' distinkte visuelle uttrykk. Kvaliteter vi mente det var klokt å beholde som fundament. Vi videreførte derfor logoens skrå uttrykk og bedriftens fargepalett. Samtidig ga vi logoen et vennligere og litt mykere uttrykk. Romnes-R'en er nå blitt et distinkt element som på kort tid har fått høy kjennskap i bransjen. Den er svært anvendelig i mange ulike sammenhenger, på alt fra bittesmå flater – som profilbildet i sosiale medier – til store skilt.

Og det er bra. For alle deler teller! Også når man skal bygge en sterk posisjon og identitet.

Foto av Ove Sandersen (superhelt og gruppebilde) og Max Emanuelson (varebil).