Visuell identitet

Godt design er det beste utgangspunktet for god kommunikasjon. En visuell identitet – eller grafisk profil, om du vil – er en visuell verktøykasse med elementer og retningslinjer som sikrer selskapet et enhetlig uttrykk på tvers av flater og kanaler.

Det er det indre som teller, sier man ofte. Samtidig er vi raske med å dømme folk utifra utseende. Slik er det også med bedrifter og merkevarer. Vi gjør oss, bevisst eller ubevisst, raskt et inntrykk av hvordan de er basert på det visuelle uttrykket – logo og profil. Er uttrykket utdatert, tenker vi kanskje at dette er et traust og kjedelig firma. Er det hjemmesnekret og rotete, tenker vi kanskje at det er et useriøst firma som ikke har orden i sysakene sine. Er uttrykket moderne og gjennomført, tenker vi kanskje at dette er et spennende og innovativt firma. Du skjønner tegninga!

Alt begynner med en kreativ brief

Når vi lager visuelle identiteter legger vi personlige preferanser og designtrender til side. Det er posisjonen som nettopp din merkevare ønsker å ta som er førende for det visuelle uttrykket!

Mange av våre prosjekter starter med en Brand Sprint, og er det utarbeidet en merkevareplattform bruker vi den som brief. Hvis ikke fyller vi sammen ut en "Kreativ Brief" som definerer målgrupper, ønskede assosiasjoner og posisjon samt evt føringer du måtte ha til den nye visuelle identiteten.

Designeren vil så utarbeide forslag til logo, farger, fonter, evt dekorelement, ikoner og bildestil samt vise eksempler på den visuelle identiteten i bruk på flater som profilartikler og plakater. Avhengig av budsjett utarbeider vi en eller flere retninger.

Etter en evt runde med korrektur leverer vi en digital profilmanual der man enkelt kan gjøre seg kjent med retningslinjene for bruk, farger og fonter, samt laste ned logofiler og maler. Dette sikrer korrekt bruk av profilen på alle flater.

Trenger du en ny visuell identitet – eller den du har en ansiktsløfting? Ta kontakt med Thomas for mer informasjon!