Telemark museum

Der fortid møter fremtid

Telemark museums logo har de siste tiårene vært en telemarksrose, med fine snirklete detaljer. Den egnet seg dårlig på digitale flater og det var vanskelig å skape et helhetlig uttrykk på tvers av museene deres. Åpningen av det nye museumsbygget i Brekkeparken var en perfekt anledning til å få på plass en ny profil.

Oppgaven vår var å gi Telemark museum en overordnet, distinkt og godt anvendelig visuell identitet, som både er moderne, fremtidsrettet –og tar vare på og formidler deler av Telemarks kulturarv. Løsningen ble et visuelt system der Telemark museum framstår som tydelig avsender, samtidig som de ulike museene og avdelingene får frem sitt navn og egenart på en ryddig og klar måte.

Det nye museumsbygget, med sine vevde trespiler, har vært til inspirasjon. Det samme gjelder folkekulturens bunadsbroderier og sting, som har påvirket både logosymbol og fargvalg. Vi har også hatt et øye til rosemalingens fargepalett.

Logoen gir klare assosiasjoner til vernesymbolet valknuten, men også til “Hashtag” – og dermed til sosialisering og kommunikasjon, noe som posisjonerer Telemark museum som bindeleddet mellom historien vi har bak oss og historier som skal skapes.

Hvert museum “eier” to farger som brukes i deres spesielle variant av logoen. Dette skiller avdelingene fra hverandre, mens felles symbol binder og vever dem sammen, som deler av den samme familien – Telemark museum.

Vi har også designet nye nettsider, som snart lanseres.

Det har ikke vært en enkel oppgave å designe vår nye profil, men etter noen runder kom R8 Edge med et forslag som begeistret oss! Vi er veldig stolte av resultatet.
Kristin Berge, Markedssjef Telemark museum

Team

Prosjekteier