Når tre selskap slår seg sammen, er det en god anledning til å se grundig på merkevaren: Hvem er vi og hva står vi for? Hva bringer vi til torgs – som skaper verdi for våre kunder? Og så bruke dette til å stake ut en ny felles kurs som alle ansatte hegner om.
Mohawk Analytics er et norsk tech-selskap med et unikt produkt som setter virksomheter innenfor bl.a forsikring, bank/finans og politi/justis i stand til å bekjempe økonomisk kriminalitet på en bedre og mer effektiv måte. Det siste året kjøpte de opp et finsk og et nederlandsk selskap med tilsvarende teknologi, og teller nå 50 ansatte.
Det er alltid vanskelig å fusjonere selskap. Når man har ansatte i fem ulike land og er midt i en pandemi, er det ekstremt vanskelig. En grundig innsiktsprosess, som inkluderte dybdeintervjuer med et stort antall ansatte, var en viktig suksessfaktor da Mohawk Analytics skulle utarbeide sin nye merkevareplattform. Alle stemmer skulle føle seg hørt. Viktige synspunkter og problemstillinger skulle løftes opp og fram. Heldigvis finnes det nå mange gode digitale hjelpemidler for å gjennomføre vellykkede workshoper, også når man er forhindret fra å møtes fysisk.
Etter hvert som arbeidet skred frem, ble det mer og mer klart at selskapet hadde behov for et nytt navn; et navn for den nye æraen. Vi kom opp med navneforslaget Legentic, et konstruert navn inspirert av ordene authentic, legendary og legitimate. Navnet er lett å uttale på alle språk, enkelt å skrive og høres ut som en bedrift som har eksistert lenge, som er offensive og store. Og i tillegg var det et ledig .com-domene!
Logoen og den visuelle identiteten er inspirert av batman – helten som redder verden. Symbolet illustrerer også de ulike lagene av big data som Legentic sine produkter raskt søker gjennom for å finne svarene – og avsløre svindelforsøk
Fargepaletten er satt sammen av dype, mørke og seriøse farger, hentet fra bransjene Legentic jobber mot, – kontrastert med sterke og klare farger, som kjennetegner et ungt og innovativt tech-miljø. Hovedfargene mørk rød og orange er lite brukt i bransjen, og dermed farger Legentic lettere kan “eie” og bygge som en distinktiv merkevaremarkør.
Fonten er Proxima Nova, en svært anvendelig webfont med hele åtte fontvekter – fra ekstremt fete overskrifter til slanke brødtekster. Mønsteret vi har utarbeidet til bruk på bakgrunner, består av linjene fra logosymbolet.
Nettsidens viktigste rolle er å skaffe leads. Produktfordeler og bransjebehov er det prioriterte innholdet, og det er flere tydelige call-to-action-knapper med “Book demo”. Kontaktinfo til salgspersonell er også lett tilgjengelig. Nettsiden er utviklet med publiseringsverktøyet Statamic, et godt alternativ til WordPress. Se mer legentic.com
Legentic ble lansert onsdag 4.2. med et internt digitalt kick-off.
Men arbeidet stopper ikke der. For å bistå Legentic i det løpende arbeidet med å bygge merkevaren, er vi engasjert som “Marketing for hire”. Les mer om denne tjenesten her.