Kjært barn har mange navn, heter det, men ditt firma skal bare ha ett. Da er det viktig at navnet virkelig er kjært, slitesterkt – og fungerer. Å finne et godt navn til et nytt selskap eller et selskap som skal re-brandes, er alltid en krevende, men meget spennende og morsom utfordring.
Et firmanavn bør velges på et godt grunnlag. Så ikke start med navnet. Først når merkevarestrategien er definert, vet du hvordan du ønsker å bli oppfattet. Da er tiden inne for å starte prosessen med å utvikle navnet.
Ofte bruker vi merkevaremetodikken vår “Brand Sprint” som brief til vår tekstforfatter, som gjerne er navne-magikeren. Da ser vi på navnekombinasjoner – basert på ulike språk, ordsammensetninger og betydninger – og samler disse i en longlist. Etter en runde med hele det kreative teamet, der listen med navnekandidater alltid blir barbert og justert, går vi gjennom lista sammen med deg.
Før vi jobber med selve navnet, er det greit å være enige om hvilket domene som er riktigst for deg.
Er kundegrunnlaget ditt i Norge, er .no alltid et godt valg. På samme måte som .com er å foretrekke om du opererer i flere land. For techselskap kan både .io og .tech være gode alternativer. Husk, domene er et av googles søkeparametre, så valg av domene kan påvirke hvorvidt du dukker opp eller ikke ved googlesøk.
Hvis du selv jobber med å finne frem til et navn, kan du sjekke ledige domener på www.domeneshop.no.
Endelig, tenker du kanskje! Nå har vi et navn som virkelig "sitter"!
La det modne, er vårt råd. Vent et par døgn, minst, før du tar den endelige beslutningen. Test navnet på noen du stoler på, bruk det, presenter deg med det, lek litt med det ... Etter noen dager vil mest sannsynlig ett av to skje: Du er bare blitt enda tryggere på at det nye navnet er riktig. OK, kjør! Eller, entusiasmen begynner allerede å lunkne litt, du er en smule usikker. I såfall skal navnet i søpla, og utviklings- og leteprosessen fortsetter.
Når navnet er besluttet, er logo og visuell identitet neste steg. Dette kan du kan lese mer om HER.
Har du et nytt selskap eller vurderer å re-brande? Ta kontakt med vår kommersiell leder Hugo, så får du en nyttig prat.