Alterra kom til oss med behov for et nytt navn, en ny profil og en ny nettside - og det litt brennkvikt! De var tidligere kjent som Terox, men ble i 2022 en del av Agder Gruppen. Da de dessverre gikk konkurs i 2024, så de ansatte muligheten til å gjenoppstå som et selvstendig selskap.
Alterra leverer, enkelt og greit, salg og service av maskiner og utstyr til stein og anleggsbransje. Prosessen startet med å kartlegge hvilke verdier og assosiasjoner som det nye selskapet skulle være tuftet på, noe som resulterte i denne beskrivelsen:
"Alterra er stolte av å være jordnære og pålitelige, og vårt høyeste mål er å bli din bestevenn i bransjen. Vi ønsker å være den første du ringer når du trenger maskiner til stein, fjell og anlegg. For å fortjene denne tilliten, sørger vi for å ha kvalitetsmaskiner og utstyr på lager, vi svarer raskt på alle henvendelser og vi har til enhver tid god og oppdatert produktkunnskap."
Første del av vår leveranse var et nytt navn. Vi utarbeidet flere forslag som alle leverte på briefen om et solid, stødig og vennlig navn. Valget falt på Alterra, som også skaper assosiasjoner til produktuniverset deres.
Deretter laget vi en logo og visuell identitet. Fargepaletten ble inspirert av fjell og stein. De hadde ønske om å videreføre en rødfarge fra forrige profil, noe som passet fint som kontrastfarge.
I påvente av en ny daglig leder utarbeidet vi en enkel onepager som nettside, med den viktigste informasjonen. To be continued ...