24. april 2022
Skrevet av: Yvonne Aasbø
Blogg

Hva er Marketing Automation?

Høres det ikke fantastisk ut å sette markedsføringen på autopilot? Slik at selgerne dine kan bruke tiden sin på meningsfulle samtaler med varme leads fremfor å ta kalde telefoner og sende ut eposter? Det er faktisk mulig!

Marketing automation betyr rett og slett automatisert markedskommunikasjon satt i system, utført basert på mottakerens digitale atferd, med den hensikt å generere, kvalifisere og pleie leads til de er klare til å bli tatt hånd om av selgeren din.

Eksempler på Marketing Automation i praksis:

Leadsgenerering handler om å skape nye henvendelser fra potensielle kunder. Når noen fyller ut et skjema på nettsiden din for å få tilgang til innhold de opplever som verdifullt og relevant, kan du ved hjelp av Marketing Automation sende innholdet til dem på e-post – helt automatisk. Du kan også sette opp varsling til salgsavdelingen, eller til kundens eier eller key account manager, dersom det er snakk om en eksisterende kunde.

Nyttig lesning: Fire steg for å lykkes med Inbound Marketing

Bearbeiding av leads handler om å bearbeide og «varme opp» nye leads, fra første kontakt frem til de er klare til å snakke med en selger. Med Marketing Automation kan du skreddersy såkalte dialogløp (workflows) ut fra kontaktens bransje, rolle i selskapet eller personens digitale fotspor. Workflow’en definerer automatiske e-poster med nyttig innhold som sendes ut til gitte tidspunkt.

Forvaltning av leads handler om å kvalifisere eller diskvalifisere leads basert på deres digitale atferd og informasjonen de oppgir i bytte mot kvalitetsinnhold og andre tilbud. Nye kontakter, for eksempel konkurrenter eller studenter, kan ved hjelp av Marketing Automation automatisk sorteres ut; CRM-systemet oppdateres, og de vil ikke motta mer markedsføringsinformasjon.

Varsling av key account/salg er en nyttig funksjon i Marketing Automation. Når en viktig kunde eller et lead for eksempel besøker produkt- eller tjenestesidene dine, ser på priser eller andre sider som indikerer at det er viktig å kontakte vedkommende, kan du få systemet til å sende automatiske varslinger til riktig person eller avdeling i ditt selskap.

Det finnes flere verktøy med funksjonalitet for Marketing Automation. HubSpot er vår favoritt, les mer om det her.

Relatert innhold

Employer Branding: Hvordan tiltrekke og beholde de riktige talentene

Blogg

Frokost med en Edge 13. juni

Arrangement

Flere nyansatte til Edge Branding

Nyhet