24. april 2022
Skrevet av: Yvonne Aasbø
Blogg

Hva er Marketing Automation?

Høres det ikke fantastisk ut å sette markedsføringen på autopilot? Slik at selgerne dine kan bruke tiden sin på meningsfulle samtaler med varme leads fremfor å ta kalde telefoner og sende ut eposter? Det er faktisk mulig!

Marketing automation betyr rett og slett automatisert markedskommunikasjon satt i system, utført basert på mottakerens digitale atferd, med den hensikt å generere, kvalifisere og pleie leads til de er klare til å bli tatt hånd om av selgeren din.

Eksempler på Marketing Automation i praksis:

Leadsgenerering handler om å skape nye henvendelser fra potensielle kunder. Når noen fyller ut et skjema på nettsiden din for å få tilgang til innhold de opplever som verdifullt og relevant, kan du ved hjelp av Marketing Automation sende innholdet til dem på e-post – helt automatisk. Du kan også sette opp varsling til salgsavdelingen, eller til kundens eier eller key account manager, dersom det er snakk om en eksisterende kunde.

Nyttig lesning: Fire steg for å lykkes med Inbound Marketing

Bearbeiding av leads handler om å bearbeide og «varme opp» nye leads, fra første kontakt frem til de er klare til å snakke med en selger. Med Marketing Automation kan du skreddersy såkalte dialogløp (workflows) ut fra kontaktens bransje, rolle i selskapet eller personens digitale fotspor. Workflow’en definerer automatiske e-poster med nyttig innhold som sendes ut til gitte tidspunkt.

Forvaltning av leads handler om å kvalifisere eller diskvalifisere leads basert på deres digitale atferd og informasjonen de oppgir i bytte mot kvalitetsinnhold og andre tilbud. Nye kontakter, for eksempel konkurrenter eller studenter, kan ved hjelp av Marketing Automation automatisk sorteres ut; CRM-systemet oppdateres, og de vil ikke motta mer markedsføringsinformasjon.

Varsling av key account/salg er en nyttig funksjon i Marketing Automation. Når en viktig kunde eller et lead for eksempel besøker produkt- eller tjenestesidene dine, ser på priser eller andre sider som indikerer at det er viktig å kontakte vedkommende, kan du få systemet til å sende automatiske varslinger til riktig person eller avdeling i ditt selskap.

Det finnes flere verktøy med funksjonalitet for Marketing Automation. HubSpot er vår favoritt, les mer om det her.

Relatert innhold

Julefrokost med en Edge 5. desember

Arrangement

Slik skaper du en vellykket profilkampanje

Blogg

Oliver (18) starter som lærling hos Edge Branding

Nyhet