26. april 2022
Skrevet av: Yvonne Aasbø
Blogg

Fire steg for å lykkes med inbound marketing

Yvonne Aasbø leder en workshop

Inbound Marketing har vært et buzzord i flere år, og populariteten ser ikke ut til å avta. Men hva er det egentlig – og hvordan lykkes? Her er våre tips!

Inbound Marketing er en digital markedsføringsstrategi som handler om å få kundene til å komme til deg – fremfor å utsette dem for tradisjonelle reklamebudskap. Helt konkret går det ut på å lage godt og relevant innhold, slik at du får potensielle kunder til å besøke nettsiden din, og deretter konvertere besøkende til leads, leads til kunder og kunder til lojale ambassadører.

En av grunnene til at Inbound Marketing er blitt så populært er at det er lett å måle effekten av tiltakene – i hvert fall hvis du har en god software, som eksempelvis HubSpot. Med Inbound Marketing jobber du målrettet mot å generere leads og “varmer opp” disse, slik at selgerne dine slipper å ta de fryktede kalde telefonene.

Les også: HubSpot

Her er fire steg for å lykkes med Inbound Marketing

Steg 1: Kjenn din kunde – lag kjøper-personas

Grunnpilaren i Inbound Marketing er godt innhold som treffer på en potensiell kundes behov – noe de lurer på og derfor søker etter på nett. Og da må du jo vite hva dette er! Vi anbefaler å utarbeide en eller flere “kjøper-personas”, dvs oppdiktede mennesker som kunne vært dine drømmekunder. Gi dem et navn og et ansikt og beskriv hvilke interesser, behov og utfordringer de har, samt hvilke digitale kanaler de benytter seg av. Bruk gjerne eksisterende kunder som utgangspunkt; ta en prat med noen gode kunder for å høre hva som gjorde at de tok kontakt og hva de typisk lurer på.

Den amerikanske merkevareguruen Seth Godin beskriver det så riktig: “Den eneste måten å vinne med innholdsmarkedsføring er når leseren sier ‘dette var skrevet spesifikt for meg’.”

Gjennom nøyaktige kjøper-personas er det enklere å skape riktig innhold – til riktig tid og i den riktige kanalen.

Steg 2: Lag en innholdsplan

Det neste steget er å utarbeide en konkret innholdsplan. Ta for deg dine personaser og kjør en brainstorming på temaer for relevant innhold. Gruppér innhold i de ulike fasene i kundereisen: TILTREKKE (fremmede), KONVERTERE (besøkende), SELGE (leads) og BEGEISTRE (kunder).

Kategoriene du bør ha med i din innholdsplan, er:

  • Innholdstema

  • Innholdstype / format (blogg, kundehistorie, test, video, white paper, e-bok, webinar, osv)

  • Målgruppe (persona)

  • Nøkkelord (SEO)

  • Kanal (Nettside, SoMe-kanal, nyhetsbrev, osv)

  • Tidspunkt

  • Ansvarlig

Steg 3: Invester i et CRM-system (f.eks. HubSpot)

For virkelig å få effekt av Inbound Marketing må du investere i digitale verktøy som sikrer god oppfølging av dine potensielle kunder.

HubSpot er et alt-i-ett software for CRM, salg, markedsføring og service. De ulike funksjonene i verktøyet snakker sammen og gjør det mulig å måle og analysere på tvers av kanaler. Riktig satt opp sikrer HubSpot at du klarer å identifisere og pleie potensielle kunder, gi dem riktig innhold til riktig tid og automatisere en del trinn som du ellers ville måttet gjøre manuelt. F.eks. sende ut automatiske e-poster for å følge opp leads.

Les mer om HubSpot

Steg 4: Systematisk implementering og kontinuerlig utvikling

Inbound Marketing innebærer å tenke på en ny måte sammenlignet med tradisjonell reklame. For å lykkes krever det at markeds- og salgsavdelingen jobber tett sammen fremfor å sitte i hver sin silo, slik de dessverre gjør mange steder. Marketing “varmer opp” leads som salg må plukke opp og “massere” videre frem mot signering.

HubSpot gir analyser og omfattende sporing på tvers av kundereisen, slik at du kan se hvilke grep som fungerer og hvilke som ikke gjør det. Sett av tid til å monitorere og evaluere resultatene, gjør justeringer og optimaliser underveis. Rom ble ikke bygget på en dag … (heldigvis! 😉)

Ønsker du å vite mer om Inbound Marketing – og hvordan vi kan hjelpe deg? Ikke nøl med å ta kontakt.

Fyll ut skjemaet under for å få tilgang til oversikt over hvilke innholdsformater som er aktuelle i de ulike stadiene i kundereisen.

Relatert innhold

Flere nyansatte til Edge Branding

Nyhet

Vant anbud for Telemark fylkeskommune

Nyhet

Frokost med en Edge 11. april

Arrangement