Inbound Marketing har vært et buzzord i flere år, og populariteten ser ikke ut til å avta. Men hva er det egentlig – og hvordan lykkes? Her er våre tips!
Inbound Marketing er en digital markedsføringsstrategi som handler om å få kundene til å komme til deg – fremfor å utsette dem for tradisjonelle reklamebudskap. Helt konkret går det ut på å lage godt og relevant innhold, slik at du får potensielle kunder til å besøke nettsiden din, og deretter konvertere besøkende til leads, leads til kunder og kunder til lojale ambassadører.
En av grunnene til at Inbound Marketing er blitt så populært er at det er lett å måle effekten av tiltakene – i hvert fall hvis du har en god software, som eksempelvis HubSpot. Med Inbound Marketing jobber du målrettet mot å generere leads og “varmer opp” disse, slik at selgerne dine slipper å ta de fryktede kalde telefonene.
Les også: HubSpot
Her er fire steg for å lykkes med Inbound Marketing
Steg 1: Kjenn din kunde – lag kjøper-personas
Grunnpilaren i Inbound Marketing er godt innhold som treffer på en potensiell kundes behov – noe de lurer på og derfor søker etter på nett. Og da må du jo vite hva dette er! Vi anbefaler å utarbeide en eller flere “kjøper-personas”, dvs oppdiktede mennesker som kunne vært dine drømmekunder. Gi dem et navn og et ansikt og beskriv hvilke interesser, behov og utfordringer de har, samt hvilke digitale kanaler de benytter seg av. Bruk gjerne eksisterende kunder som utgangspunkt; ta en prat med noen gode kunder for å høre hva som gjorde at de tok kontakt og hva de typisk lurer på.
Den amerikanske merkevareguruen Seth Godin beskriver det så riktig: “Den eneste måten å vinne med innholdsmarkedsføring er når leseren sier ‘dette var skrevet spesifikt for meg’.”
Gjennom nøyaktige kjøper-personas er det enklere å skape riktig innhold – til riktig tid og i den riktige kanalen.
Steg 2: Lag en innholdsplan
Det neste steget er å utarbeide en konkret innholdsplan. Ta for deg dine personaser og kjør en brainstorming på temaer for relevant innhold. Gruppér innhold i de ulike fasene i kundereisen: TILTREKKE (fremmede), KONVERTERE (besøkende), SELGE (leads) og BEGEISTRE (kunder).
Kategoriene du bør ha med i din innholdsplan, er:
Innholdstema
Innholdstype / format (blogg, kundehistorie, test, video, white paper, e-bok, webinar, osv)
Målgruppe (persona)
Nøkkelord (SEO)
Kanal (Nettside, SoMe-kanal, nyhetsbrev, osv)
Tidspunkt
Ansvarlig