1. oktober 2023
Skrevet av: Yvonne Aasbø
Blogg

Fem boktips om marketing og ledelse

Høstferien nærmer seg, og mange planlegger å tilbringe den på hytta. Selv om det kan være vanskelig å la PC og mobil ligge igjen hjemme (slik er det i hvert fall for meg), gir ferien en super anledning til å hente frem en god bok. Hvis du velger en fagbok, kan du komme tilbake fra ferien både uthvilt og mer kunnskapsrik ;-)

Her er mine fem tips!

How Brands Grow av Byron Sharp

Denne boken skapte bølger i markedsføringsverdenen da den ble utgitt i 2010 og er fortsatt svært relevant. Basert på omfattende forskning argumenterer Sharp for at det viktigste ikke er å være "unik" og skille seg ut fra konkurrentene, men heller å være relevant og "distinkt." Har du hørt om begrepene merkevaremarkører, inngangsporter og fysisk og mental tilgjengelighet? De har alle sitt utspring i denne boka. Et must for alle som jobber med markedsføring!

Why Does The Pedlar Sing? av Paul Feldwick

I en tid hvor markedsføring domineres av "performance, programmatisk og CTR", kan det være enkelt å glemme betydningen av kreativ markedsføring. Denne boka gir en herlig påminnelse om hvor viktig kreativitet faktisk er, og den belyser hvordan kreativ markedsføring er viktigere enn noensinne for å få budskapet ditt til å stå ut i all støyen som omgir oss, både i den fysiske og digitale verdenen. "Make advertising great again!"

This Is Marketing: You Can't Be Seen Until You Learn to See av Seth Godin

Seth Godin er en annen markedsføringsguru. Han er kjent for sine karakteristiske briller og karismatiske tilnærming til markedsføring. Budskapet hans er å bruke empati og historiefortelling for å løse kundenes problemer, tiltrekke seg deres oppmerksomhet - og til slutt penger ;-) Boka ble en øyeblikkelig bestselger da den ble utgitt i 2018 og er like aktuell i dag.

The Five Dysfunctions of a Team av Patrick Lencioni

Psykologisk trygghet er det store buzzordet innen organisasjonsutvikling og ledelse for tiden, og det er det gode grunner til. Denne lettleste og nyttige boka introduserer en slags "Maslows behovspyramide" som demonstrerer hva som skal til for at et team skal prestere på sitt beste - i prioritert rekkefølge. Og fundamentet i denne pyramiden er nettopp trygghet.

Modig! - Finn ditt hverdagsmot av Svein Harald Røine

Jeg hadde gleden av å jobbe sammen med Svein Harald i Nidar/Orkla. Han hadde alltid en fantastisk energi og smittende godt humør, i tillegg til å være utrolig dyktig. Da jeg hørte at han hadde skrevet en bok, måtte jeg selvfølgelig lese den. Og det var virkelig en flott leseopplevelse! "Modig!" handler om å finne ut hva du virkelig vil med livet ditt og deretter finne motet til å følge drømmen. Anbefales!

Annet nyttig lesestoff

Julefrokost med en Edge 5. desember

Arrangement

Slik skaper du en vellykket profilkampanje

Blogg

Oliver (18) starter som lærling hos Edge Branding

Nyhet