Nylig holdt jeg et innlegg på en strategikonferanse for en av kundene våre. De har et beskrivende navn i dag, men opplever at verden har gått videre, at produktet de jobber med er noe annet enn det var. Og at navnet dermed skaper feil assosiasjoner.
Det er en situasjon som jeg vet at mange kjenner seg igjen i.
For det er jo så lett å velge et beskrivende navn når man starter opp en virksomhet. Det krever ingen kreativitet, og gjør det utrolig enkelt å få folk til å forstå hva man leverer.
Men på lang sikt kan det skape problemer ...
Da er mitt råd: Bytt navn!
Navnet skal jobbe MED merkevaren din, ikke mot den.
Navnet skal skape de RIKTIGE assosiasjonene, og ikke gjøre at du må innlede enhver samtale med å oppklare og korrigere.
En navneendring sender også et kraftfullt signal om en ny giv, en ny vind (selv om endringene kanskje har skjedd allerede internt). Man viser verden at man er en bedrift som satser, som rigger seg for fremtiden.
Helt nødvendig med en solid kommunikasjonsplan
Men er det ikke skummelt å bytte navn da? Skroter man ikke all kjennskap som er bygget opp over lang tid, og starter "på scratch"?
Det er et spørsmål jeg får i enhver navneendringsprosess.
Og det er klart at dette må tas på alvor. Man må bruke tid på å utarbeide en grundig plan for å kommunisere det nye navnet til alle interessenter.
Ikke minst internt.
Få de ansatte ombord så tidlig som mulig. Forklar hvorfor en navneendring er viktig og riktig. Involver dem i navnekonkurranse. Men pass på at vinneren ikke velges gjennom avstemning - flertallet har IKKE alltid rett i slike prosesser.
.
Tenk bare:
Norske Meierier, som ble til Tine.
Andersen Consulting, som ble til Accenture.
NSB, som ble til Vy.
Statoil, som ble til Equinor.
Just do it!
Grunnene til å bytte navn kan være mange. Og dersom det strategiske rasjonale er solid, er mitt klare råd: Just do it! Du kommer ikke til å angre.
Les mer om vår navneprosess
Ønsker du en uformell "navneprat"? Ikke nøl med å ta kontakt!