Søkemotoroptimalisering (SEO) har vært en sentral del av markedsførerens arbeidsoppgaver i mange år. Jakten på organisk trafikk ved å “komme høyt opp på Google”, opptar mange. Men selv om begrepet på ingen måte er nytt, opplever vi at mange fortsatt synes det er vanskelig å komme i gang, og forstå hvordan man egentlig jobber godt med SEO.
I tillegg er jo verden i konstant endring, og AI påvirker ikke minst SEO-arbeidet. Her er vår steg-for-steg guide for en god SEO-strategi i 2024!
Det aller første du må gjøre for å komme i gang med SEO, er å sørge for at nettsiden din er koblet opp til gode analyseplattformer. Uten dette vil du arbeide i blinde! Du trenger en plattform som 1) analyserer trafikken og handlinger på nettsiden, og 2) en som analyserer søkeord.
Google Analytics (GA4) er den mest vanlige analyseplattformen for aktivitet på nettsiden (punkt 1), men det finnes flere andre bra verktøy. Vi er begeistret for Piwik Pro, som vi synes er enda mer brukervennlig enn GA4. I tillegg er den europeisk, noe som kan være lurt med tanke på personvern.
Ahref og Semrush er to populære og gode plattformer for søkeordsanalyser. Her får du både analyse av “teknisk SEO” (se neste punkt), og statistikk på hvordan nettsiden din rangerer på søkeord. Du kan sette opp lister med søkeord som du skal jobbe med, og følge utviklingen over tid.
For å ranke høyt på Google, må Google synes at nettsiden din har bra kvalitet. Og da vurderer den både innhold OG det tekniske - det vi kaller “teknisk SEO”. Teknisk SEO går på hvor raskt siden laster (pagespeed) og hvor “ryddig” nettsiden er “under panseret”, det vil si driftsmiljø, bildestørrelse, skript og stilark. Sider med feil, sider uten linker eller linker til sider som ikke lenger eksisterer, er også ting som vil motarbeide høy synlighet i Google.
Ahref er et nyttig verktøy for å gjøre en helsesjekk som gir deg tilbakemelding på hvordan nettsiden din scorer på tekniske SEO. Den gir deg også forslag til forbedringer.
Ja, jeg vet det er kjedelig. Men forsøk å gjøre det til en vane å legge inn en kort metabeskrivelse, alt-tekst eller nøkkelord på bilder, video og nettsider. Det hjelper Google med å tolke det riktig, ikke minst når det gjelder bilde- og videosøk. I mange publiseringsløsninger er metabeskrivelsen det som dukker opp når siden deles i sosiale medier, og den ønsker du jo skal være informativ og god.
Bestem deg for hvilke søkeord det er viktig for nettsiden din å rangere høyt på. Da bør du vurdere både relevans – altså hvor viktig er dette søkeordet for businessen din – samt hvor stort volumet er. Søkeord med høyere volum, er naturlig nok viktigere enn søkeord som har lavt volum. For å kartlegge volum kan du benytte Google Trends eller verktøy som Ahref og Semrush. Legg den prioriterte listen din inn i analyseverktøyet, slik at det blir lett å følge med på utviklingen.
Ta for deg søkeord for søkeord. Hva slags innhold har du på nettsiden som svarer til søkeordet? Sjekk om det er nevnt i url, i overskrift og i løpet av de 150 første ordene i innholdet. Sjekk også at overskriften er definert som en H1 – det forteller Google at det er en overskrift. Kanskje mangler du gode sider for noen av søkeordene - da bør du lage disse.
Content is still king - og mer enn noen gang i 2024. Når det tekniske er i orden, vurderer Google kvaliteten på innholdet. Hvis folk som klikker seg inn på siden din via Google, raskt forsvinner ut igjen, tenker Google at her er det innhold som er dårlig eller ikke relevant, og algoritmene dytter nettsiden din lenger ned på listen.
Søkemotorer blir stadig mer sofistikerte i å forstå brukerintensjonene. I tillegg til å optimaliserer for konkrete søkeord, er det viktig å lage innhold som svarer på spesifikke spørsmål eller behov. Bruk derfor tid på å tenke gjennom hva folk som benytter søkeordet faktisk lurer på, eller er på jakt etter av innhold, og lag innhold som er relevant og verdifullt for dem.
En nyttig metodikk i denne prosessen er Inbound-marketing, les mer om det her.
Kvalitetslinker er fortsatt viktig for SEO. Det gjelder både interne og eksterne linker.
Vær bevisst på å legge inn linker til annet innhold på nettsiden din, der det er relevant. For eksempel kan en aktueltsak ha en link til det relevante produktet eller tjenesten din, eller en annen relevant aktueltsak/blogginnlegg.
Jobb for å øke antall eksterne linker, det vil si linker til din nettside fra andre nettsider, for eksempel ved å produsere delbart innhold, samarbeide med andre aktører i bransjen og delta i relevante samtaler på nett.
Google har begynt å vurdere innhold basert på ekspertise, autoritet og troverdighet (EAT). Bygg din online autoritet ved å publisere pålitelig og troverdig informasjon, og bygg en ekspertposisjon innenfor ditt fagfelt. Det kan du gjøre ved å stadig publisere innhold av høy faglig kvalitet og ytre meninger om fagfeltet ditt.
Bruk analyseverktøyene dine til å regelmessig følge med på resultatene. Hvilke grep har fungert best? Hva bør du gjøre mer eller mindre av? Er det nye tiltak som må til? Er det nye søkeord som må inn på lista, pga strategisk viktighet eller volum?
Vi anbefaler at man ser på dette en gang i måneden.
Uansett hvor godt du jobber med SEO, bør betalt søk forbli en del av marketing miksen. Det er en forsikring for at du alltid dukker opp øverst på de aller viktigste søkeordene dine – og at denne plassen ikke er forbeholdt konkurrentene dine (for sannsynligheten for at de fortsatt kjøper søkeord er stor!).
Google Adwords gir deg også god innsikt i folk sine søketermer, altså hva de ordrett skriver inn i Google. Det kan gi tips til nye søkeord som du bør følge med på, og nytt innhold som du bør lage.
Å utvikle en fremtidsrettet SEO-strategi er et møysommelig arbeid, som krever kontinuerlig læring og tilpasning. Her er det ingen quick fix! Men ved å følge disse 10 stegene er forutsetningene for “organisk suksess” stor. :-)