Etter åtte år med eksternt eierskap kjøper de de tre lederne i Edge Branding sin egen arbeidsplass. Daglig leder Yvonne Aasbø, digital leder Espen Grimsgaard og kreativ leder Thomas Flogstad har kjøpt ut investor Emil Eriksrød, som tidligere eide 50 % av byrået. Nå eier trioen til sammen nærmere 90 % av selskapet.
– Vi hadde en grundig runde med oss selv før vi tok denne avgjørelsen, men konklusjonen var klar: Vi har tro på selskapet, teamet vårt og retningen vi har satt. Dette er en investering i noe vi virkelig brenner for, sier Espen Grimsgaard.
Fra eksternt eierskap til full medarbeiderkontroll
Edge Branding har røtter tilbake til 1987, og gikk lenge under navnet Edison reklamebyrå. I 2016 kjøpte forretningsmannen Eriksrød 50 % av selskapet, og innlemmet det i konsernet “R8”. Etter at Eriksrøds eiendomsselskap Recreate (tidligere R8 Property) gikk konkurs i 2024, åpnet han for å selge sin andel i Edge Branding.
– Vi har fått mange spørsmål om hva som ville skje med oss etter dette. Nå kan vi endelig svare: Vi eier oss selv. Vi går inn i fremtiden med full kontroll over selskapet og med ambisjoner om videre vekst, sier daglig leder Yvonne Aasbø.
Bredt tjenestespekter gir konkurransefortrinn
I en tid som har vært krevende for mange selskaper og byråer, har Edge Branding opplevd gode tider. En av hovedårsakene, ifølge Aasbø, er at byrået dekker hele spekteret av markedsføringstjenester – fra merkevarestrategi, visuell identitet og reklame, til innholdsproduksjon og nettsider – og henvender seg til alle slags bransjer, fra industri og teknologi til B2C-selskap som frisør-, bil- og veterinærkjeder.
– Vi vet at markedsførere ønsker helhetlige løsninger, og vi har bygd et team som kan levere alt de trenger. Det gjør at kundene våre får en rød tråd i alt fra strategi til konkrete leveranser, sier Thomas Flogstad.
Edge Branding har også en kultur som kombinerer høy kvalitet med en folkelig tilnærming.
Nettsider driver veksten
I tillegg til bredden i tjenestetilbudet har satsingen på nettsider vært en viktig suksessfaktor. I dag utgjør dette nesten 50 % av omsetningen til byrået.
– Gode nettsider har gått fra å være «nice to have» til å bli en helt nødvendig investering for de fleste selskaper. Mange har det høyt på prioriteringslisten sin uansett hvordan markedet ser ut, sier Grimsgaard.
Les mer: Vår prosess for utvikling av nettsider
Edge Branding skiller seg ut i markedet ved å ha en egen avdeling med utviklere i tillegg til dyktige UX-designere. Dette gjør at byrået kan levere løsninger som ikke bare ser bra ut, men som også presterer – enten det er å skaffe leads, øke salget eller styrke merkevaren som en attraktiv arbeidsgiver.
Satser videre på vekst og rekruttering
Edge Branding har de siste årene styrket sin posisjon i markedet og opplevd økende etterspørsel etter sine tjenester. Byrået har nettopp ansatt to nye medarbeidere og er i ferd med å rekruttere en ny designer.
– Responsen på stillingsutlysningen har vært enorm. Vi har fått over 100 søkere fra hele landet, noe som viser at vi har bygget en attraktiv arbeidsplass. Det betyr mye for oss, sier Aasbø.
Les mer: Edge Branding Vokser - møt Håvard og Mandrina
Videre ser byrået vekstpotensial i konseptet «Marketing for hire», hvor mindre bedrifter får tilgang til en ekstern markedsressurs uten å måtte ansette på fulltid.
Les mer: Slik fungerer Marketing for hire
Fremtiden ligger i kompetanse og nytenking
For Edge Branding handler suksess ikke bare om eierskap, men også om å bygge et sterkt fagmiljø. Byrået har en strategi hvor de ansatte kan bruke 10 % av arbeidstiden på kompetanseutvikling.
– Vi selger kompetanse, og da må vi hele tiden ligge i forkant. Nytenking og lærevilje er avgjørende for at vi skal lykkes videre, sier Flogstad.
Med eierskapet trygt plassert hos de ansatte, står Edge Branding bedre rustet enn noensinne for videre vekst.