31. august 2023
Skrevet av: Yvonne Aasbø
Blogg

Hvorfor er Account-Based Marketing en smart strategi?

Å skape engasjement og relasjoner hos potensielle kunder er utfordrende i en tid med overflod av innhold. Hverdagen er fylt med budskap og kravet for å nå gjennom nåløyet er skyhøyt.

Det betyr at det er viktigere enn noen gang å øke egen relevans mot de ulike målgruppene som har høy verdi for din bedrift.

Account-based marketing (ABM) er en B2B-markedsføringsstrategi der fokuset legges mot nøye utvalgte og begrensede målgrupper. I motsetning til inbound-markedsføring der leads genereres av markedsavdelingen, har salgsteamet vanligvis hovedrollen i en ABM-strategi. I denne artikkelen gir vi deg fem grunner til hvorfor Account-Based Marketing er smart for å oppnå mer målrettet suksess.

1. Etablerer en personlig tilnærming

ABM fokuserer på å identifisere og engasjere seg med mange små målgrupper, i stedet for å spre et bredt budskap til en stor målgruppe. Det betyr at markedsførere kan tilpasse budskapet og innholdet for å matche de ulike målgruppenes unike behov og utfordringer. Den personlige tilnærmingen gjør at potensielle kunder føler seg sett og verdsatt, noe som øker sjansen for å konvertere dem til faktiske kunder.

2. Maksimerer ROI

Markedsføring rettet mot en bred målgruppe kan potensielt gi lite verdi for bedriften. Et budskap er sjeldent relevant for alle, og sjansen for konvertering er derfor lavere. ABM retter seg derimot mot spesifikke og mindre målgrupper som enten har vist interesse, eller har høy konverteringspotensial. Dette fører til at ressursene brukes mer effektivt, noe som igjen kan føre til en høyere avkastning på investeringen (ROI).

3. Bedre samarbeid mellom salg og marked

ABM fungerer best når salg- og markedsavdelingene jobber tett sammen. Denne samarbeidsmodellen skaper en felles forståelse for mål og prioriteringer, og det gjør det lettere å tilføre markedsstøtte til salgsprosessen på en mer målrettet måte. Resultatet er ofte kortere salgssykluser og økt sannsynlighet for å lukke avtaler.

4. Bygger sterke kunderelasjoner

ABM fokuserer på å forstå kundens behov i dybden, som bidrar til å bygge sterke kunderelasjoner. Når kundene føler at bedriften virkelig forstår deres utfordringer og behov, øker tilfredsheten og sjansen for et langvarig kundeforhold.

5. Skiller selskapet ut av mengden

I en verden hvor forbrukerne bombarderes med innhold, kan det være utfordrende å skille seg ut. ABM gir muligheten til å skape skreddersydde kampanjer som fanger oppmerksomheten til de mest verdifulle kundene. Dette kan gi bedriften din en verdifull og konkurransedyktig fordel.

Er du nysgjerrig på hvordan en ABM-strategi kan hjelpe din bedrift? Ta en kaffe med oss da vel!

Mer relatert innhold

Flere nyansatte til Edge Branding

Nyhet

Vant anbud for Telemark fylkeskommune

Nyhet

Frokost med en Edge 11. april

Arrangement
Les flere artikler