7. februar 2024
Skrevet av: Yvonne Aasbø
Blogg

Google kommer. Hvordan bli “Google ready”?

I dag kom nyheten mange har ventet på: Google SKAL bygge et stort datasenter på tomta de kjøpte i Skien for et par år siden. Hvordan kan du og din bedrift bidra til at etableringen gir ringvirkningene vi alle håper på? Og ikke minst sørge for at du får "en del av kaka" når Google kommer til Skien? Her er våre tips for å bli "Google-ready"!

Google sitt enorme datasenter skal stå klart i 2026, og de anslår at investeringen vil skape 4000 arbeidsplasser i byggefasen og 100 når datasenteret er i drift. Sistnevnte er de som er direkte ansatt på datasenteret.

Ringvirkningene, som det er snakket varmt om i mange år, kan gi betydelig flere arbeidsplasser.

Da Facebook etablerte datasenter “der ingen skulle tru at nokon kunne bu”, nærmere bestemt i Luleå i Nord-Sverige i 2011, ble ringvirkningene enorme. Etableringen førte til nye utdanningsinstitusjoner, økt reiseliv og etableringer av mange nye bedrifter og næringer.

Vil det samme skje her i Grenland? Eller, er det noe næringslivet i Grenland kan gjøre for å skape eller kapitalisere på de berømte ringvirkningene?

Her er noen tips til hvordan din bedrift kan bli “Google-ready”!

1) Bli funnet – på nettopp Google!

Sannsynligheten er stor for at Google bruker Google for å finne aktuelle leverandører. Pass på at nettsiden din kommer høyt opp på lista! Da må du jobbe med søkermotoroptimalisering – eller SEO som er forkortelsen. SEO handler både om god teknisk utførelse, som at nettsiden din har responsivt design, at den har kort lastetid og gode metabeskrivelser, men også at du har gode landingssider og kvalitetsinnhold om det Google søker etter.

Les mer: Våre 10 tips til SEO-optimalisering

2) Ha engelsk nettside!

Google kommer neppe til å fly tusenvis av dataeksperter fra California til Gromstul. Men mest sannsynlig vil det være en viss andel ikke-norskspråklige involvert i prosjektet. Hvis du ønsker at disse skal kunne finne deg på Google og lese om hva du tilbyr, må du sørge for at nettsiden din er på engelsk. Og at den oppdateres kontinuerlig, ikke bare lages én gang og glemmes…

Vi benytter en publiseringsløsningen Statamic når vi lager nettsider. Den er ekstremt brukervennlig – og gjør det utrolig enkelt å opprette og vedlikeholde flere språk.

Les mer: Slik lager vi gode nettsider

3) Employer branding

Hvis du har IT-folk i staben din, kan det hende du tar imot nyheten om Googles etablering med blandede følelser. Nå skal en av verdens sterkeste merkevarer være med og kjempe om talentene i vår region. Hvordan i alle dager slå dem?? Jo, da gjelder det allerede nå å komme i gang med det vi markedsførere på godt norsk kaller “employer branding”. Kort sagt: jobbe bevisst med å være en attraktiv arbeidsgiver – og synliggjøre at du er det. Folk ønsker å jobbe for bedrifter de – og vennene deres – kjenner til. Det ser man på listen over de mest attraktive arbeidsgiverne: Equinor, DNB og Norconsult troner øverst.

Inspirasjon: Se hvordan vår kunde Montel jobber med employer branding

Har du lyst til å drodle mer rundt disse eller andre tiltak for å sikre at din bedrift får “en del av kaka” når Google kommer til Skien? Ta kontakt for en god kaffekopp og hyggelig prat!

Relatert innhold

SEO-strategi: – 10 steg for suksess!

Blogg

Frokost med en Edge 15. februar

Arrangement

A Safe Haven

Se alle våre blogginnlegg