29. mai 2023
Skrevet av: Yvonne Aasbø
Blogg

Bli bedre på LinkedIn: – 5 tips!

LinkedIn er næringslivets sosiale medier og ble faktisk lansert i 2003, et par måneder før Facebook! Ifølge Ipsos medietracker er det kun 14 % av den norske befolkningen over 18 år som bruker LinkedIn månedlig eller oftere. Men blant nøkkelpersoner i næringslivet er bildet et helt annet: Her er “alle” på LinkedIn, og mitt inntrykk er at de aller fleste har et sterkt ønske om å bli flinkere til å bruke plattformen. En sterk LinkedIn-profil med høy synlighet gjør rett og slett at du lykkes bedre i jobben din!

I dette blogginnlegget deler jeg fem tips som vil gjøre deg bedre på LinkedIn.

1) Optimaliser profilen din

En fin LinkedIn-profil er avgjørende for å skape et godt førsteinntrykk og å tiltrekke deg de riktige mulighetene. Tenk at du skal i et viktig jobbmøte, hvordan fremstår du da? Slik bør du også være på LinkedIn!

Sørg for å ha et profesjonelt profilbilde og en overskrift som tydelig beskriver hva du gjør og hva du er opptatt av. Ikke bare nåværende stillingstittel, men også hva du brenner for eller er spesielt god på. Bruk også oppsummeringsdelen (“About”) til å presentere en kort og engasjerende beskrivelse av din erfaring, ferdigheter og ambisjoner. Husk å inkludere relevante søkeord for å gjøre det lettere for andre å finne deg.

Og, selvfølgelig, CV’en din må være oppdatert, helst med korte beskrivelser av de ulike stillingene du har hatt.

2) Bygg nettverk

Det hjelper jo ikke å være flink hvis ingen vet om det ;-) Er du ny på LinkedIn, så bruk litt tid på å bygge nettverket ditt. Søk opp nåværende og tidligere kollegaer, kunder og studiekamerater og legg dem til i nettverket ditt (“connect”). LinkedIn kommer regelmessig med forslag til personer du kanskje kjenner. Gjør det til en vane å se igjennom disse forslagene og legg til de du kjenner. Gjør det til en vane å alltid legge personer du møter i jobbsammenheng til i nettverket ditt.

Det er selvfølgelig også mulig å “connecte” med folk du ikke kjenner, men ønsker å ha i nettverket ditt. Da er det viktig å skrive en liten melding der du presenterer deg selv og forklarer hvorfor du har lyst til å ha dem i ditt nettverk.

3) Del innhold og delta i samtalen

Tenk deg at du er på en konferanse der det deles nyttig innsikt, ekspertise, erfaringer og idéer som diskuteres over en kaffekopp med gamle og nye forbindelser i pausen. LinkedIn sin visjon er å være som dette!

Algoritmene er derfor skrudd slik at de premierer godt og relevant innhold – som får i gang praten.Så derfor må du være aktiv og engasjert for å virkelig lykkes på LinkedIn. Del artikler, blogginnlegg eller tanker om bransjen din og tematikk du interesserer deg for.

Når du skriver innlegget (“posteteksten”), tenk igjennom hvordan det du skriver kan ha verdi for folk i ditt nettverk. Dette er spesielt viktig når du deler andres innlegg, f.eks fra bedriftssiden din: Da må du alltid by på dine refleksjoner, forklare hvorfor du deler dette innlegget. Ellers oppfattes det som “spam”.

Like viktig som å dele eget innhold, er å engasjere seg i andre sitt innhold. Det ligger i begrepet Sosiale Medier - at det går begge veier.

En “tommel opp” er bedre enn ingenting, men prøv i tillegg å legge igjen en kommentar. Da hjelper du kontakten din med å øke rekkevidden på innlegget, og du øker også egen synlighet.

4) Delta i grupper og diskusjoner

LinkedIn-grupper gir en flott mulighet til å delta i diskusjoner og engasjere seg med potensielle kunder. Finn relevante grupper innen din bransje og delta i samtaler ved å gi verdifulle innspill og svar på spørsmål. Dette vil hjelpe deg med å bygge relasjoner, øke synligheten din og posisjonere deg selv som en autoritet innen ditt felt. Vær aktiv og del nyttig innhold som kan generere interesse for deg og din bedrift.

5) Sjekk ut LinkedIn Learning

LinkedIn Learning er en av verdens største - og kanskje også beste - læringsplattformer. Her finner du mer enn 15.000 kurs, med et særlig fokus på ledelse, marketing, salg og teknologi. Utvalget er enormt!

Tips! Ta et kurs, skriv et blogginnlegg om det du lærte og del med ditt nettverk. Da lærer du stoffet bedre, du viser frem din kompetanse og du gir dine kontakter innhold med verdi. Et skikkelig kinderegg altså!

Visste du at vi tilbyr LinkedIn-kurs? Siden kraften i LinkedIn ligger i å motivere de ansatte til å være mer aktive, er våre kurs bedriftsspesifikke og holdes ute hos din bedrift. Kanskje er det lederteamet som trenger et løft? Salgsteamet? Eller på et allmøte?

Les mer om vårt LinkedIn-kurs