Da Telemark gjenoppsto som eget fylke, skapte det behov for nye samarbeidspartnere. Organisasjonen med omtrent 2000 ansatte er en av regionens største og viktigste arbeidsplasser, og har et stort kommunikasjonsbehov ut mot fylkets befolkning. For å øke både kapasitet og kompetanse på grafisk design, ble det lyst ut en anbudskonkurranse for rammeavtale. Gleden ble stor da vi i Edge Branding stakk av med seieren!
Telemark fylkeskommune leverer et bredt spekter av tjenester og omfatter flere organisatoriske enheter, inkludert 11 videregående skoler og 14 tannklinikker. Dette resulterer i en svært mangfoldig målgruppe – fra skoleelever til næringslivet til “folk flest” i alle aldre – med ulike behov, forutsetninger og livssituasjoner.
Samtidig er det viktig for Telemark fylkeskommune å fremstå som en tydelig avsender i alle kontaktpunkt, ved hjelp av en gjennomført bruk av deres nye profilmanual.
– Å navigere i dette landskapet, å få “alle pilene til å peke i samme retning”, kan være en krevende øvelse, sier byråleder Yvonne Aasbø. – Vi gleder oss veldig til å bruke vår erfaring og ekspertise til å hjelpe Telemark fylkeskommune til å lykkes.
Erfarne designere
Mari Schia og Sanja Mladenovic er designerne som er tildelt oppdraget. De er begge senior grafiske designere, med betydelig erfaring fra arbeid med store visuelle identiteter, som blant annet Isola og AniCura.
– Den nye designmanualen til Telemark fylkeskommune inneholder klare retningslinjer og et bredt spekter av farger, former og maler, sier Mari. – Dette gir oss stor fleksibilitet og samtidig som vi sikrer en enhetlig fremtoning.
Les mer: Redesign: Når er det riktig med en logo-makeover?
Edge svarte godt ut alle kravene
Kommunikasjonsteamet hos fylkeskommunen, bestående av rådgiverne Lene Sjølie og Anne Lisbeth Odinsen samt seksjonsleder for kommunikasjon, arkiv og analyse, Hege Løvdal Gulseth, deltok nylig på oppstartsmøtet hos Powerhouse Telemark.
Konsekvent bruk av profil skaper tillit
Mange tenker på design som “pynt”. For oss er design er et verktøy for å nå et mål – gjøre et budskap forstått, skape riktige assosiasjoner, bygge et godt omdømme.
– Og da må den den visuelle profilen anvendes konsekvent på alle flater, sier Mari. – Det skaper tillit og gir avsenderen et inntrykk av soliditet og profesjonalitet. Jeg ser virkelig frem til å bidra til at Telemark fylkeskommune oppnår dette på tvers av vårt varierte fylke!