29. mars 2023
Skrevet av: Anniken Grotnes
Blogg

Slik blir sosiale medier-året 2023

Jobber du med sosiale medier? Eller kanskje du bare er over gjennomsnittet glad i å følge med på digitale trender? Da har du kommet til rett sted! Her er fem trender på sosiale medier du ikke kan ignorere i 2023!

Trend 1: Video - kortformat

Video har lenge dominert som format i de digitale plattformene, men den siste tiden er det nettopp kortformatet som har stormet frem, og det har kommet for å bli. TikTok, Reels, og Youtube shorts er alle bygget på dette formatet, og den offisielle definisjonen på en kort video er 2 min og 30 sek. Likevel ser man at det er de virkelig korte videoene på 30-60 sekunder som holder på seeren ( 6-15 sekunder i betalt annonsering).

I 2023 bør du som annonsør lære deg å bli god på kortformatet, det krever litt prøving og feiling men er verdt det! Det er dokumentert mest effektivt, og med høyest rapportert return on investement (ROI).

Trend 2: Social Search

Google har fått konkurranse! Spesielt hos de yngre. Nå er det ofte TikTok og Instagram vi først oppsøker for å sjekke ut nye produkter, tjenester, reisemål eller spisesteder. Hele 40% mellom 18-24 år sier at de gjør dette. Det er helt vanlig å søke opp f.eks “vinbar Barcelona”, finne en film fra en skaper på TikTok som gir sine beste anbefalinger for deretter og lagre denne til man er på plass i Barcelona! Tendensen kalles social search, og det vil vi se mye av i det kommende året. 

Søkemotoroptimalisering (SEO) og sosiale medier er to separate men likevel komplementære aspekter av digital markedsføring. Kombiner derfor SEO og sosiale medier for å øke synligheten din, og for å drive trafikk. Optimaliser for god synlighet ved å bruke hashtags, kategoriser innholdet ditt og bruk nøkkelord. Det er litt ulik praksis for ulike kanaler så sett deg inn i hvordan man best lykkes med dette på Instagram, Facebook, YouTube, TikTok osv.

Trend 3: UGC- User Generated Content

Eller brukergenerert innhold om du vil. TikTok og Instagram er fylt med mikroinfluencere og vanlige mennesker som deler sine daglige liv med verden. Folk på sosiale medier har lenge etterspurt ufiltrerte og ekte hverdagsøyeblikk, og mindre av det polerte og perfekte. Og det er det er her brukergenerert innhold spiller en viktig rolle.

Markedsføring har også sett verdien i å bruke ekte mennesker til å formidle budskapene sine. UGC er innhold som er skapt av brukere eller kunder av en merkevare, i motsetning til merkevaren selv. Dette kan inkludere sosiale medieinnlegg, produktanmeldelser, forumdiskusjoner og videoer. UGC er verdifullt for merkevarer fordi det gir muligheten for å få innsikt i kundenes opplevelser og å bygge et fellesskap og tillit hos sitt publikum. Det kan også utnyttes til markedsføring ved å vise kundegenerert innhold i annonser eller på egne nettsider. UGC svarer også på ønsket om 1:1-kommunikasjon og følelsen av at innholdet blir mer personlig enn til store massepublikum.

Trend 4: Social Listening

Social listening handler om å lytte til hva som sies om din merkevare på nett. Hva sier kunder og potensielle kunder om deg, og hva sier de om konkurrentene. Hva er deres pain-points og hva forventer de av dere som merkevare i tiden som kommer. Innsikten bør benyttes for å utvikle deres produkt og tjenester for å gjøre smartere avgjørelser og ligge i forkant av hva kundene forventer. Lytting handler om å få en komplett oversikt over alle samtaler som omhandler din merkevare, tjenestene dere tilbyr, bransjen dere opererer i konkurrenter og ellers relevante tematikker. 

Trend 5: LinkedIn

La oss ikke glemme LinkedIn! En kanal som lenge har stått ganske stille, men som nå er i voldsom utvikling. Her er 3-kjappe trender vi spår vil dominere LinkedIn i 2023.

1.
Fra å være en streit og veldig profesjonell kanal har LinkedIn blitt et sted der vi vil se mennesker og lese om menneskelige temaer. Humaniser bedriften din gjennom å vise personlighet. Legg ut en selfie etter et møte og fortell om det, del av dere selv og deres historie. Ta et standpunkt og snakk om viktige temaer med empati og åpenhet. Vis sårbarhet og gå litt bak fasaden for å bygge en sterkere relasjon til kunder og potensielle kunder, og ikke minst fremtidige og potensielle ansatte.

2. Fokuser på kvalitetsinnhold, ikke bare post flere ganger om dagen eller i uken for å håpe og at man dukker opp øverst i feeden. Det vil bare få motsatt effekt. Det ødelegger også algoritmen. Vær heller konsekvent, post to ganger i uken, og hold dere til det. Gjør innholdet morsomt, informativt og ikke vær redd for å dele resultatene deres, men legg litt flid i å presentere dem i en fortelling og skap et større bilde.

3. En undersøkelse fra LinkedIn fant at et nettverk av ansatte har ti ganger flere koblinger enn arbeidsplassen har følgere. Ansatte har også i større grad koblinger med andre som har liknende ekspertise, så når ansatte deler stillingsannonser treffer de mye mer målrettet. Som nevnt har autensitet og menneskelighet blitt en hovedingrediens for å resonnere på plattformen. Da er det mer naturlig (og lurt!) at bedrifter lar ansatte publisere ledige stillinger, store nyheter og skryt på arbeidsplassens vegne.

Oppsummert: Skal du lykkes med markedsføring sosiale medier i 2023 må du anerkjenne at "one size fits all" ikke lenger gir de beste resultatene. Innhold må skapes på kanalens og målgruppens premisser. Det krever litt mer tid og energi, men vi lover det vil gi resultater! Og husk - det er bedre å gjøre litt av det som funker enn ingenting i det hele tatt!

Synes du dette innlegget var interessant, og har lyst til å diskutere hvordan din bedrift kan utnytte disse trendene? Kontakt meg for en uforpliktende kaffeprat!

Anniken Grotnes
Rådgiver/fagansvarlig digital markedsføring
anniken@edgebranding.no 452 13 413

Relatert innhold

Flere nyansatte til Edge Branding

Nyhet

Vant anbud for Telemark fylkeskommune

Nyhet

Frokost med en Edge 11. april

Arrangement