Denne uken ble det første styret valgt i Norsk.Design – en ny bransjeforening for norske designbyråer. Vi i Edge Branding er stolte over at vår byråleder, Yvonne Aasbø, er en del av styret som nå skal lede det viktige arbeidet fremover.
– Det er utrolig inspirerende å få være med å bygge en felles plattform for designbransjen, sier Yvonne. – Ikke bare som medlem, men som aktiv bidragsyter i et styre som har tydelige ambisjoner om å løfte design som næring.
Fra fag til forretning
I Edge Branding har vi i mange år misjonert om verdien av design og merkevarebygging – ikke som pynt, men som strategi. Vi har erfart igjen og igjen hvordan kundene våre, når de investerer i helhetlig design, får resultater: vekst, tydelig posisjon og økt konkurransekraft.
Nå skal Norsk.Design jobbe for å løfte nettopp dette budskapet – til et nasjonalt nivå.
To viktige prioriteringer
Under det første medlemsmøtet i foreningen, ble det gjennomført en workshop for å kartlegge de mest presserende utfordringene. To saker peker seg ut som høyt prioriterte fremover:
Bedre anbudsprosesser, særlig i offentlig sektor – tilpasset kreative fag
Dokumentasjon og "proof" – på at investering i design faktisk gir effekt
Begge sakene treffer oss rett i kjernen av det vi jobber med hver dag – og vi gleder oss til å bidra aktivt til at designbransjen får bedre rammevilkår og større gjennomslag.
En samlet stemme
Det nyvalgte styret består av representanter fra fem byråer:
Designit, Racecar, Haltenbanken, Eggs by Sopra Steria – og Edge Branding.
Sammen skal vi:
Bedre rammebetingelser og synlighet for designbransjen
Politisk påvirkning og representasjon
Innsikt, statistikk og bevis for design som verdiskaper
En sterk bransjekultur basert på faglighet og etikk
– Dette handler om å gi bransjen den stemmen den fortjener. Og å vise, med konkrete resultater, hvorfor design ikke er en kostnad – men en investering, sier Yvonne.