27. september 2025
Skrevet av: Anniken Grotnes
Nyhet

Norsk designbransje samler seg – og vi er med på laget

Denne uken ble det første styret valgt i Norsk.Design – en ny bransjeforening for norske designbyråer. Vi i Edge Branding er stolte over at vår byråleder, Yvonne Aasbø, er en del av styret som nå skal lede det viktige arbeidet fremover.

– Det er utrolig inspirerende å få være med å bygge en felles plattform for designbransjen, sier Yvonne. – Ikke bare som medlem, men som aktiv bidragsyter i et styre som har tydelige ambisjoner om å løfte design som næring.

Fra fag til forretning

I Edge Branding har vi i mange år misjonert om verdien av design og merkevarebygging – ikke som pynt, men som strategi. Vi har erfart igjen og igjen hvordan kundene våre, når de investerer i helhetlig design, får resultater: vekst, tydelig posisjon og økt konkurransekraft.

Design handler ikke om å lage pene ting. Design handler om å gjøre bedrifter bedre - og sikre vekst og lønnsomhet.

Nå skal Norsk.Design jobbe for å løfte nettopp dette budskapet – til et nasjonalt nivå.

To viktige prioriteringer

Under det første medlemsmøtet i foreningen, ble det gjennomført en workshop for å kartlegge de mest presserende utfordringene. To saker peker seg ut som høyt prioriterte fremover:

  • Bedre anbudsprosesser, særlig i offentlig sektor – tilpasset kreative fag

  • Dokumentasjon og "proof" – på at investering i design faktisk gir effekt

Begge sakene treffer oss rett i kjernen av det vi jobber med hver dag – og vi gleder oss til å bidra aktivt til at designbransjen får bedre rammevilkår og større gjennomslag.

En samlet stemme

Det nyvalgte styret består av representanter fra fem byråer:
Designit, Racecar, Haltenbanken, Eggs by Sopra Steria – og Edge Branding.

Sammen skal vi:

  • Bedre rammebetingelser og synlighet for designbransjen

  • Politisk påvirkning og representasjon

  • Innsikt, statistikk og bevis for design som verdiskaper

  • En sterk bransjekultur basert på faglighet og etikk

– Dette handler om å gi bransjen den stemmen den fortjener. Og å vise, med konkrete resultater, hvorfor design ikke er en kostnad – men en investering, sier Yvonne.

Vil du vite mer om Norsk.Design?

Besøk nettsiden

Relatert innhold

Norsk designbransje samler seg – og vi er med på laget

Nyhet

Frokost med en Edge 2. oktober

Arrangement

Leif Christian Carlsen er ny senior designer i Edge Branding

Nyhet