10. april 2025
Skrevet av: Yvonne Aasbø
Blogg

Kjenner du et reklamebyrå? Nei? Da er du ikke alene – men det kan koste deg dyrt.

En ny undersøkelse viser at 40 % av bedriftsledere i vår region ikke kan nevne et eneste byrå innen reklame, design eller markedsføring. Det betyr at mange bedrifter går glipp av et av de viktigste verktøyene for vekst – uten at de er klar over det.

Nylig gjennomførte vi i Edge Branding, i samarbeid med Opinion, en kjennskapsundersøkelse blant 100 daglige ledere og markedssjefer i Telemark og Vestfold. Resultatene var oppsiktsvekkende: Hele 40 % kunne ikke nevne ett eneste byrå innen reklame, design, markedsføring eller nettsideutvikling. 

Dette tyder på at en betydelig andel av bedriftene i vår region verken har relasjoner til slike byråer eller vurderer å kjøpe slike tjenester. De ser rett og slett ikke verdien.

Hva forteller dette oss?

For det første må vi som jobber i bransjen gå i oss selv. Vi predikerer viktigheten av synlighet, merkevarebygging og kommunikasjon til våre kunder, men hvor flinke er vi egentlig til å følge våre egne råd?

For det andre sier det noe om næringslivet i regionen vår. Telemark er kjent for en høy andel bedrifter innen industri, teknologi, bygg og anlegg, og mange av disse opererer fortsatt på den tradisjonelle måten: kalde telefoner, anbudsbesvarelser og kundemøter over wienerbrød. Og det har fungert – lenge. Men verden er i endring, og kundene deres også. 

Markedsføring handler IKKE om å lage fine ting

Min hypotese er at mange bedriftsledere ikke forstår hva markedsføring er, egentlig. De tror det handler om å få en fin logo og en hendig brosjyre. Gjøre powerpointen litt penere, og kanskje poste litt i sosiale medier. Og joda – disse tingene havner ofte på bordet til personen med “marked” i tittelen. Og kanskje markedsføreren litt for ofte tar på seg rollen som “logopoliti” slik at de underbygger oppfattelsen om at markedsføring handler om å lage fine ting. 

Men den egentlige rollen til markedsføring er å skape vekst. 

Markedsføring varmer opp leads – og gjør salgsjobben enklere

La meg starte med litt psykologi. Vi mennesker har en grunnleggende frykt for det ukjente. Det var veldig smart da vi løp rundt på savannen for hundretusenvis av år siden og risikerte å bli noens middag hvis vi ikke passet oss. 

I dag utsettes vi heldigvis for få farer, i hvert fall for å bli noens middag. Men frykten for det ukjente er fortsatt med oss. Det gjør at vi helst kjøper fra bedrifter vi kjenner og produkter og merkevarer vi kjenner til. 

Det vet enhver som jobber med salg. En kald telefon ender som regel med en kald skulder, og en potensiell kunde må “kurtiseres” over en lang periode, før man kommer i posisjon til å presentere bedriften og kanskje lande et salg. 

Det er derfor markedsføreren bør være selgeren sin beste venn! Fordi vi jobber med å skape kjennskap og kunnskap, og bygge opp interessen – slik at selgeren møter en potensiell kunde som allerede er nysgjerrig, kanskje til og med litt begeistret. Altså ferdig “oppvarmet”.  

Merkevaren gjør deg minneverdig – og motstandsdyktig

Men markedsføreren gjør mer enn å varme opp potensielle kunder. Vi bygger merkevarer. Sterke merkevarer. De som tør å være noe. De som forteller historier som folk husker og elsker – og som etterhvert gjør at merkevaren blir foretrukket. Til tross for at det finnes billigere alternativer.

Og det er viktig fordi en annen grunnleggende menneskelig egenskap er at vi er late. Vi gidder stort sett ikke bruke tid på å vurdere mange alternativer når vi har et behov som må dekkes. Vi går til det første og beste som “detter” ned i hodet vårt. Det som er fremst i pannebrasken, eller “top of mind”, for å bruke et markedsføringsbegrep. 

Der finner du sterke merkevarer. 

Forskning viser at sterke merkevarer er mer lønnsomme, mer robuste og mer attraktive – både for kunder, ansatte og investorer. De tåler en trøkk. De står støtt i nedgangstider. Og for å snakke et språk som økonomisjefen forstår: De har lojale kunder som anbefaler dem videre, og skaper dermed nye kunder – helt gratis.

Tradisjon og fornyelse – hånd i hånd

Så, kjære Telemarks-bedrifter: Jeg ber dere ikke om å forkaste alt som har fungert. Telefonsamtaler og fysiske møter har fortsatt sin plass i kundereisen. Men det handler om å kombinere det beste fra begge verdener. La markedsføringen varme opp relasjonen – så selgeren kan lande salget med stø hånd. 

Og til oss i byråverden: Vi må bli flinkere til å vise verdien av det vi gjør. Forklare hva vi faktisk bidrar med. Ikke med buzzord og powerpoints. Men med historier, resultater og ekte engasjement.

For hvis hele 4 av 10 bedriftsledere ikke vet at vi finnes – hvordan kan vi da hjelpe dem å vokse?

Lurer du på om markedsføring kan være noe for din bedrift? Jeg vil gjerne høre fra deg!

Send Yvonne en epost i dag

Relatert innhold

Kjenner du et reklamebyrå? Nei? Da er du ikke alene – men det kan koste deg dyrt.

Blogg

Ny designer på laget: Velkommen Endre Pernup

Nyhet

Lost in Translation? Slik lykkes du med internasjonal markedsføring.

Blogg