6. desember 2022
Skrevet av: Yvonne Aasbø
Nyhet

Hege Malin Hvitås, intern hos Edge: – Dette ville jeg aldri ha lært på skolebenken!

Hege valgte å kombinere bacheloroppgave i markedsføring med internship. Edge Branding var førstevalget, og det var lett for oss å takke ja til den sprudlende og initiativrike 22-åringen.

Nå nærmer internshipet seg slutten, og vi tok en prat med Hege for å høre hvordan det har vært.

Edge – en god match

– Jeg ønsket å komme ut i praksis for å lære mest mulig, sier Hege. – Jeg hadde inntrykk av at Edge var et byrå med mye faglig kunnskap og bredde. Og spennende kunder. Det tenkte jeg ville være en god match, og det har vist seg å stemme godt.

Hege forteller at hun kan se tilbake på en lærerik og variert høst.

– Da jeg snakket med Yvonne (byråleder) i sommer for å høre om hvilke prosjekter jeg skulle jobbe med, sa hun: ‘Det vet jeg ikke før uken før!’ Og det har vist seg å stemme godt, sier Hege. – Her er tempoet høyt og jeg har fått prøvd meg på utrolig mye forskjellig. Akkurat som jeg hadde håpet!

Reklamekampanjer og sosiale medier

Hege har blant annet jobbet med konkurrentanalyser og merkevareprosjekter, hun har deltatt på utviklingen av et kampanjekonsept for Røde Kors, hun utarbeidet kampanjeplaner og satt opp betalte kampanjer i sosiale medier …

– Et prosjekt jeg har vært involvert i fra A til Å er kundeeventen “Frokost med en Edge”, som ble arrangert i november. Her fikk jeg ansvar for å sette opp en plan for både organisk og betalt markedsføring. Jeg satte opp nyhetsbrev, organiske innlegg og betalt annonsering. Og så assisterte jeg Amund (lærling medieproduksjon) med å lage en film som vi brukte i markedsføringen. Arrangementet fikk mange påmeldte og var en stor suksess. Skikkelig gøy å være med på!

Se foredragene: Frokost med en Edge 24.11

Edge Branding på Tiktok

En annen utfordring som Hege fikk, var å opprette en Tiktok-kanal for Edge Branding. Hensikten var å lære hvordan bedrifter kan utnytte Tiktok som kanal, dos and don’ts.

– Jeg har jo brukt Tiktok mye privat, men det var lærerikt å bruke den profesjonelt. Og litt skummelt! Edge var tydelige på at målet var å eksperimentere og lære, så det senket terskelen litt, sier Hege.

Hege erfarte at selv om man først og fremst forbinder Tiktok med lett underholdning, tull og tøys, så er det også en kanal som egner seg for å dele kunnskap. Vi laget et innlegg om AB-testing, en litt kort og informativ video, og den har faktisk blitt sett av hele 1013 stk, til tross for at vi bare har 36 følgere. Vårt beste innlegg – så langt!

Ulike publiseringsløsninger

Hege har også lært seg ulike publiseringsløsninger, som Wordpress og Statamic.

– En oppdatert nettside er en viktig markedsføringskanal, spesielt innenfor B2B. Så det er veldig nyttig at jeg nå kan publisere innhold både i Wordpress og Statamic. Det gjør at jeg også lett kan lære meg andre publiseringsløsninger.

Les mer: Slik jobber vi med nettsider

Trivelig gjeng

Foruten det faglige, synes Hege det har vært svært nyttig å bli bedre kjent med arbeidslivet generelt og byrålivet spesielt.

Det er en utrolig trivelig og inkluderende gjeng!! Jeg følte meg jo som et spørsmålstegn i starten, når teori fra skolen skal knyttes opp mot praksis. Men her i Edge Branding er det lav terskel for å spørre når du lurer på noe. Alle er veldig hjelpsomme og hyggelige.
Hege Malin Hvitås

Hege forteller videre at hun fikk være med på hyttetur med teambuilding. – Det var nyttig å erfare hvordan bedrifter jobber med internkultur.

Skoleundervisning vs. markedsføring i praksis

Hege har fått erfare at byrålivet er variert og at tempoet er høyt. Hun har også fått oppleve på nært hold hvordan profesjonelle folk jobber med markedsføring, og verdien av å ha et tverrfaglig team.

– Jeg har jobbet med markedsføring hos Norsjø Ferieland, og der er jeg vant til å gjøre alt selv. I et byrå som Edge Branding har man mange spesialister – rådgivere, designere, utviklere, medieprodusenter. Det gjør at kvaliteten blir utrolig høy. Hos Edge er de også veldig opptatt av effekt, – det å måle resultater og evaluere kampanjer for å gjøre det enda bedre neste gang. Mange tar seg ikke tid til dette, tror jeg.

– På skolebenken er ikke undervisningen alltid helt oppdatert. Læreboka vår i sosiale medier er fra 2014! Hos Edge har man oppdatert kunnskap om det aller siste innenfor markedsføring. HubSpot og Inbound Marketing hadde jeg aldri hørt om før jeg kom hit. Det og masse annet nytt, har vært veldig verdifullt å lære om.

Les mer: Fire steg for å lykkes med Inbound Marketing

Fast jobb hos First Camp Norsjø

Nå er det bare et par uker til Hege leverer bacheloroppgaven. I den skal hun redegjøre for oppholdet hos Edge, hva hun har gjort og lært – og koble dette til markedsføringsteori. Etter jul venter en 100 % stilling som resepsjonsmanager hos First Camp Norsjø (tidligere Norsjø Ferieland), før planen etter hvert er å ta en master i markedsføring.

– Norsjø Ferieland har nylig blitt en del av et stort konsern, First Camp. De har vært i Sverige i mange år, og etablerer seg nå i Norge. Vi er først ut, og skal ta lead på utvikling av konsepter innen butikk og aktiviteter. Det blir veldig spennende, sier Hege.

Vi takker for Hege for et hyggelig internship og ønsker henne masse lykke til videre!