I følge Google, ble støtten for Google Analytics 3, også kjent som Google Analytics Universal, avsluttet 1 juli. For å sikre kontinuitet i datainnsamling og -analyse, krever Google nå at alle oppgraderer til Google Analytics 4 (GA4)
Farvel til Google Analytics 3
Google Analytics 3, som tidligere var den foretrukne plattformen for nettanalyse for mange nettstedseiere, har nådd slutten av sin levetid. Dette betyr at de som fortsatt bruker Universal Analytics, ikke lenger vil kunne samle inn data om trafikken på sine nettsider. Dette har skapt en kritisk situasjon for de som er avhengige av innsikten som disse dataene gir.
Overgang til Google Analytics 4
For å kunne videreføre innsamling og analyse av trafikkdata på nettstedene, er det nødvendig å migrere til Google Analytics 4 (GA4). Denne oppgraderte versjonen av Google Analytics gir ikke bare kontinuerlig støtte, men introduserer også flere avanserte funksjoner for bedre å forstå besøkendes oppførsel på nettstedet. GA4 tar i bruk en hendelsesbasert modell for sporing, som gir mer detaljert innsikt i besøkendes handlinger og interaksjoner på tvers av nettsider og apper.
Lovlighet i Norge bekreftet
Etter en periode med usikkerhet knyttet til personvern og datadeling, har Google Analytics endelig fått bekreftet sin lovlighet i Norge. Dette kom etter at Telenor klaget inn bruken av Google Analytics på sine nettsider til Datatilsynet. Etter nøye vurdering og dialog, konkluderte Datatilsynet med at bruken av Google Analytics er i tråd med personvernreglene når visse vilkår blir oppfylt. Dette har fjernet usikkerheten rundt bruken av Google Analytics for norske nettstedseiere.
Trenger du hjelp til oppgradering til GA4?
Dersom du trenger hjelp og veiledning for å sikre en smidig migrering, kan du sende en epost til support@edgebranding.no, så bistår vi gjerne med dette.