Tjenesten Marketing for Hire har blitt populær. Stadig flere ønsker å styrke kommunikasjon- og markedsavdelingen med spisskompetanse innen merkevarestrategi, digital tilstedeværelse og organisk synlighet.
– Edge Branding tilbyr en bred og sterk kompetanse og det er vanskelig å finne én person som innehar all denne kunnskapen. I tillegg har vi ikke nødvendigvis behov for en 100 % markedsressurs i Cranemaster, sier Daglig leder Espen B. Johansen i Cranemaster.
Stathelle-bedriften Cranemaster er et aldri så lite industrieventyr. 40 år etter at Ernst Børge Johansen utviklet verdens første «sjokkdemper» for å gjøre tunge offshore kranløft sikrere, går familiebedriften svært godt. Men kontinuerlig arbeid med synlighet og merkevarebygging er viktig også i denne bransjen. Johansen kjente til Edge Branding fra før, og forstod raskt at det ville bli en god match.
Behov for mer kapasitet på markedsføring
Med en sterkt salgsrettet organisasjon, blir markedsarbeidet tidvis nedprioritert. Med nye store ordre på vei inn og høy salgsaktivitet, passet Marketing for Hire-konseptet perfekt for å avlaste avdelingen. På kort varsel fikk ingeniørbedriften på Stathelle tilgang på en topp kvalifisert ressurs – og et helt byrå i ryggen – noen dager i uken. Et av hovedmålene med avtalen er at Cranemaster øker sin digitale synlighet og tilstedeværelse.
– Etter 40 på markedet er vi i en unik posisjon, men kan ikke hvile på laurbærene. Vi utvikler stadig nye løsninger og teknologi som vi må kommunisere ut i markedet. Det er også viktig å holde en høy kvalitet og aktivitet i alle våre kanaler, sier Espen i Cranemaster.
Vinn-vinn for alle parter
Byråleder i Edge Branding, Yvonne Aasbø, forteller at vi per i dag teller mer enn seks Marketing for hire-avtaler og at det er vinn-vinn for alle parter.
– Det er ikke å stikke under en stol at vi liker faste inntektsstrømmer og langsiktige kundeforhold, sier Aasbø. – Bedriften får en topp kvalifisert ressurs på kort varsel, med stor fleksibilitet når det gjelder engasjementet omfang og varighet. Og markedssjefen får en forankring i et sterkt faglig marketingmiljø, men kollegaer som alltid er tilgjengelig for sparring. Som eneste på marked kan man fort føle seg litt «ensom», faglig sett. Det unngår man med denne ordningen.