08. juni 2022
Skrevet av: Thomas Flogstad
Blogg

Ukens inspirasjon

Vi avslutter hvert mandagsmøte med å se på noe som kan gi oss inspirasjon. Denne oppgaven bytter vi på å ha ansvar for, så noen ganger er det en designer eller utvikler som har ukens inspirasjon, andre ganger en rådgiver eller tekstforfatter.

Få tilsendt en oppsummering av ukens inspirasjon på epost en gang i måneden

Uke 48

En utrolig trist historie om sverdstøren, men fy fader så fint fortalt. Vi digger måten NRK formidler denne saken ved bruk av gamification. Terningkast 6 👏👏

Uke 47

Klarna har laget en 4 timer og 13 minutter lang reklamefilm. Det er rett og slett supersmooth 😂

Kortversjon:

Langversjon - finn frem popkorn, len deg tilbake og nyt:

Uke 46

PR-stunt i Sveits som setter spissen på kampanjen.
Med renteøkninger og økte matpriser, nytter det ikke være snobb i disse dager. La First Price hjelpe deg med å spare der det spares kan.

Uke 45

Her kommer en kjappis av en inspirasjon. En reklamefilm som klarer å formidle et budskap lenge før man rekker å scrolle forbi :)

Uke 44

TV2 er ute med en ny kampanje hvor de ved hjelp av typografiske virkemidler ønsker å understreke det som ofte er utfordringen i dagens «informasjonskaos».

– Dette visuelle grepet er på linje med en forside på hvilken som helst av de store norske nettavisene sier Derek André Bjølgerud, sjef i TV2.no.

Kampanjen har høstet både ros og ris - og resulterte blant annet i et oppslag i Nettavisen hvor Emilie Nereng hamrer løs på TV2.

Uke 43

Ukens inspirasjon er denne rapporten fra Schibsted over «rikets tilstand» når det gjelder merkevarebygging i norske bedrifter. Rapporten slår fast at det er bred enighet om at merkevarebygging gjør bedrifter mer lønnsom og attraktiv - både for kunder og medarbeidere. 

Den minner oss også om hvor viktig det er å jobbe med å gjøre merkevaren din så TILGJENGELIG som mulig. Det gjelder fysisk tilgjengelighet, ved å gjøre det lett å handle fra deg, online og offline. Men ikke minst også mental tilgjengelighet - ved å jobbe for en høy top-of-mind.

Slik at det er nettopp din merkevare man kommer på når behovet for dine produkter eller tjenester oppstår. Og ikke konkurrenten din. 

Uke 42

Et veldig godt eksempel på kontekstuell annonsering fra Helt hjem på minmote.no. Her har en moteinteressert jente klikket seg inn for å lese en artikkel om mote, og får servert en annonse fra en relevant aktør om at de kan levere siste mote enkelt og "helthjem". Det er ingen spesiell "call to action" eller oppfordring til handling i annonsen, kun relevant eksponering med et treffende budskap for å sikre top of mind og styrke merkekjennskap.

Uke 41

Ukens kudos går til byrået Manus og kampanjen "Snakk om doping" for Antidoping Norge. Manuset til denne filmen til ble utviklet i samarbeid med ungdom i målgruppen. Målsettingen med kampanjen er å hjelpe foreldrene med å ta de vanskelige samtalene. Vi syntes resultatet ble superfint - autentisk og ekte. Spesielt det å bruke en stemmeskuespiller fra Mudo gym for å formidle manus ble utrolig bra.

Uke 40

Et prakteksemplar av geriljamarkedsføring. Ved hjelp av djevelske smil, strategisk plassert på store baseballkamper, sikret Paramount Pictures seg millioner av seere og viral oppmerksomhet verden over i forbindelse med promotering av skrekkfilmen Smile. Vi kan ikke annet enn å hylle!

Uke 39

Tråkke på konkurrenter, effektivt eller ei? Får deg i alle fall til å trekke på smilebåndet :)

Uke 38

Kudos til Anorak og Farmasiet som kaster seg på en aktuell debatt/aktuelt tema på denne måten. Heia heia!

Uke 37

Ta deg en bolle! Det er alltid gøy når man kan lage en kampanje som responderer på dagsaktuelle temaer. Fuel reklamebyrå har laget denne kampanjen for foodora i lys av masseskytingen i Oslo hvor det har blitt skrevet en rekke hatkommentarer på nett rettet mot skeives rettigheter.

Uke 36

Vi tok en liten runde på fenomenet NFT og diskuterte litt hvordan en video fra Beeple kan være verdt 66,2 millioner kroner. Man blir jo litt inspirert :) - og så så vi på prosjektet AOI (ART ON INTERNET) – et designkonsept utviklet av Stockholm Design Lab.

AOI er en "organisasjon" som jobber for å koble sammen kunst og teknologi – og gjøre den tilgjengelig. De samarbeider med kunstnere og merkevarer for å hjelpe frem innovative prosjekter som skal forme fremtidens Web 3.

Uke 35

Ikke gjør som Bjørn 😂 Vi har gravd i arkivene og funnet frem denne utrolig morsome reklamefilmen «Logo Service», av TRY for Volkswagen Nyttekjøretøy fra 2020, som viser hvor gæærnt det kan gå hvis man bare smeller en logo på bilen.

Uke 34

Vinmonopolet oppfordrer unge til å være stolte av den de er. Vellaget film med tidsaktuell problemstilling, men linken til Vinmonopolet som aktør og merkevare er kanskje litt søkt? Spent på hvordan denne treffer målgruppen.

Uke 33

Rett og slett en frekk og deilig plassering. 1-0 til Burger King!

Uke 32

Ukens inspirasjon er denne profilen til Kongsberg Agenda, laget av byrået DAYTWO. Mens næringslivseventer typisk har fokus på å fremstå som seriøs og profesjonell, har Kongsberg Agenda gått en helt annen vei. Identiteten er fargerik og leken, og gir assosiasjoner til en gøyal festival. En spennende retning!

Uke 31

Yes! etter flere måneder med venting, fikk vi endelig tilgang til et veldig kult AI-system som kan lage realistiske bilder og kunst ut i fra en beskrivelse. Se hvordan det fungerer i videoen under. Så da er det bare å gå inn på nettsiden til openai.com og stille seg i kø for å få tilgang :)

Uke 26

Nettsiden til utvikleren Bruno Simon Den er bygd opp som et slags dataspill der man utforsker innholdet på siden ved å kjøre rundt på en liten bil. Tror nok neppe dette blir en ny standard for nettsider, men en spennende og leken måte å utforske bruk av 3D og interaktivitet på websider.

Uke 25

Elsk det eller hat det, men det er en ny måte å presentere seg selv på via nettside gjennom storytelling og 3-D. Denne siden går all inn med effekter og kreativt språk og litt humor. Føler den inneholder mange elementer man kan inspireres av uansett bransje og ønsket bruk av effekt.

Uke 24

Innfører dongtvang

I dag var dette herlige caset fra Per Høj for Helseutvalget ukens inspirasjon. Tror ikke det trenger noen videre introduksjon … ☺️ Enjoy!

Uke 23

Don’t change your name, change the game

Bevisstgjøringskampanje fra Apeks –  en norsk profesjonell e-sportorganisasjon.

Uke 22

Breaking down language barriers with augmented reality | Google
Augmented reality lar oss bruke mer tid på å fokusere på det som betyr noe i den virkelige verden, i våre virkelige liv. Det kan bryte ned kommunikasjonsbarrierer – og hjelpe oss å forstå hverandre bedre ved å synliggjøre språket.

Uke 21

En kort snutt om «Why Companies Are Debranding». Interessant!

Uke 20

«Liker det konseptet her så utrolig godt. 2000 x 2000 piksler hvor hvem som helst kan tegne en liten prikk. Når du tegner en blir du låst ute fra å tegne en ny en i fem minutter. Så for å klare å faktisk tegne noe må man være en haug med folk som samarbeider. Og selvfølgelig er det massevis av folk som prøver å ødelegge kunstverkene til andre. Folk lager så kule ting» – Anders Ugland / Utvikler

Uke 19

Enkel idé – morsom kampanje

Uke 18

Oppdatert profil Instagram. Kul måte å presentere på, interaktiv og leken.