8. juni 2022
Skrevet av: Thomas Flogstad
Blogg

Ukens inspirasjon

Vi avslutter hvert mandagsmøte med å se på noe som kan gi oss inspirasjon. Denne oppgaven bytter vi på å ha ansvar for, så noen ganger er det en designer eller utvikler som har ukens inspirasjon, andre ganger en rådgiver eller tekstforfatter.

Få tilsendt en oppsummering av ukens inspirasjon på epost en gang i måneden

Uke 34

De beste reklamene er de du blir overasket over. Her kan du se en utrolig kreativ utendørs-kampanjen fra Apotek - "Make your hair come alive" hvor de har brukt sensorteknologi til å styre reklamefilmen.

Uke 33

Superfin reklamefilmen fra 2022. Samsung - Loves know no boundaries <3

Uke 32

Kul og smart måte å hoppe på et buzz-tema, men få det til å handle om en selv og sitt budskap.

Uke 31

UX / 3D: Har du noen ganger lurt på hvordan konsertopplevelsen kommer til å bli fra det sete du har valgt deg ut? Neotix har utviklet en browserbasert 3D -visning av et operahus hvor du kan klikke deg rundt på ulike seter i salen og få en forhåndsvisning av hvordan lyden blir der. (funker best med headset)

Uke 23

M&M's tok en vanvittig risiko da de lanserte denne kampanjen. Ved å lage en fullstendig uspiselig reklamefilm som alle hatet, fikk de en enorm oppmerksomhet under Super Bowl.

Uke 22

Få hjelp av ChatGPT til å lage feriesvar.

Kopier og tilpass denne kommandoen:
Du er [YRKE ] med lidenskap for [FAGFELT/EKSPERTISE]. Skriv et epost-autosvar som gir de som mailer deg i sommer et hyggelig, personlig svar som forsterker følelsen av at de liker å kommunisere med deg. Du er borte fra [DATO] til [DATO]. Mens du er borte, kan [SKRIV HVA DE KAN GJØRE/HVORDAN FÅ HJELP]. Bruk en skrivestil som er [ADJEKTIV] og [ADJEKTIV]. Maks 150 ord.

Slik kan det da se ut i praksis:
«Du er tekstforfatter med lidenskap for å lære andre å skrive så de får JA. Skriv et epost-autosvar som gir de som mailer deg i sommer et hyggelig, personlig svar som forsterker følelsen av at de liker å kommunisere med deg. Du er borte fra 10. til 30. juli. Mens du er borte, kan de sende en e-post til navn@dinbedrift.no. Bruk en skrivestil som er leken, vennlig og to the point. Maks 150 ord.»

Ikke forvent å få servert et fiks og ferdig feriesvar. Tekstene du får fra ChatGPT er ALDRI publiseringsklare. Men bruk skriveroboten som drahjelp for å komme deg bort fra den tørre standarden.Rediger og tilpass. Hvis du vil, flett inn det siste punktet i lista, om hva du skal gjøre i ferien.

Og logg av!

(Kilde: HvaBehager)

Uke 21

Norse lokker med billige flybilletter dersom mannskapet på USS Gerald R. Ford må tilbake til Oslo om ni måneder 🍆😆

Uke 20

Try og Statens vegvesen legger bort pekefingeren og heier på de aller fleste som faktisk følger fartsgrensene her i landet.

Uke 19

- Markedsbudsjettet står lagelig til for hugg når en bedrift må kutte kostnader

Long read, men bra read fra en av mine tidligere favorittkollegaer – Anniken Grotnes, rådgiver.

Uke 18

Apple hylles på reklamefestivalen Cannes Lions med reklamefilmen «Relax, its’ an Iphone»

Uke 17

Er du klar for å bli over gjennomsnittet frustreret og definitivt inspirert til å IKKE gjøre brukeropplevelsen og kundereisen værre for kundene dine? Da kan du teste dette interface-spillet! 🤯🤯🤯

Uke 16

Er du opptatt av brukervennlighet og interaksjonsdesign? Her er mange gode tips som sikkert er en selvfølge, men som definitivt kan repeteres!

Uke 15

Her er link til ANFO effekt vinnerne. De vi syntes skiller seg ut som er verdt å se nærmere på er vipps caset som vant gull i smart tjeneste + B2B, sølvvinneren som ble SpareBank1, casene til Askeladden -Rebil og Randi regnskap, Widerøe caset og Strim!

Uke 14

Kult konsept som bruker konstrast som virkemiddel, i forsøk på å redefinere luksusferie med et glimt i øye.

Uke 13

I denne kampanjen viser McDonald's måltidene som horisontale striper, og resultatet ser mer ut som et abstrakt maleri enn en typisk fast-food annonse. Ved å ta i bruk et kunstnerisk uttrykk ønsker McDonald's å heve merkevaren og publikums oppfatning av den. Kampanjen har som mål å skape oppmerksomhet rundt McDonald's samarbeid med DoorDash, og det visuelle uttrykket er laget ved å dele opp ingrediensene i fargeblokker og strekke dem ut i tynne, lange striper som beveger seg over skjermen.

Uke 12

Denne var knallbra synes vi! Innsiktsfull, morsom, tydelig - og VELDIG riktig for målgruppen. I case-teksten viser Tante Randi til "Slabberas". Det er det de kaller innsiktsarbeidet - hvor de snakker med målgruppen, enten i grupper eller en og en. Gøy at de har funnet sitt eget uttrykk på det!

Uke 11

Kommunikasjon rundt helse og omsorg kan fort bli stereotypisk eller havne i klisjé-fella. Vi ble virkelig inspirert av virkemidlene i denne annonsen, da den rent visuelt skapte stoppeffekt uten å “skrike”. Bruken av merkelapper foran et ansikt på et ellers nedtonet lerret skaper nysgjerrighet og et ønske om å lese hva det står. Kudos til kanadierne og reklamebyrået Cosette for effektivt kommunikasjon av budskap!

Uke 10

Denne uken inspireres vi av norske KOI Color Studios som fokuserer på dette med målrettet og effektiv fargebruk innen interiør og eksteriør. Farger har en enorm påvirkning på oss og gir umiddelbare assosiasjoner, forsterker følelser og påvirker humøret. Som med fargebruk i arkitektur, er dette en tankegang vi jobber etter når vi utarbeider visuell identitet og fargesetter et merkevare-univers. Fargene i en profilmanual har en like vesentlig og viktig rolle for å fremme bedriftens strategiske visjon, misjon, verdier og personlighet.


Uke 9

Et godt og effektivt virkemiddel i en reklamekampanje er humor. Applaus til Farmasiet som, basert på et innsiktsarbeid, spiller på pinlige situasjoner mange kan kjenne på ved fysisk oppmøte i disken på Apoteket. Satt på spissen, selvfølgelig. En eksepsjonell måte å fremme hvorfor apotek på nett drar fordeler - spesielt for sykdommer eller behov man skjemmes litt ekstra over.

Uke 8

Nesten 2000 unike 3D-designere deltok i en utfordring hvor de skulle skape et produkt som leder en kromkule fra punkt A til B, på en mest mulig kreativ måte. Resultatet av de 100 beste tolkningene ble satt sammen, og det er virkelig et fortryllende resultat. Et mesterlig bevis på et kreativt mangfold, og en fin påminnelse om at det aldri finnes én fasit i den kreative bransjen. Vi lar oss både inspirere og imponere!

Uke 7

Super Bowl-reklamer har blitt et eget kulturfenomen på grunn av deres storslåtte kvalitet, uforutsigbarhet, surrealistisk humor, bruk av spesialeffekter og samarbeid med velkjente kjendiser. I anledning nattens SuperBowl-finale gir vi pallplass til reklame-samarbeidet mellom PopCorners og Netflix. Hva skjer om man kombinerer en av verdens (kanskje) mest sette Netflix-serie med en leverandør av snacks? Vel, resultatet ser dere her. Enjoy!

Uke 6

Menneskehjernen er delt i tre - den ubevisste, den rasjonelle og den følsomme. Forskning viser at den førstnevnte dominerer de fleste beslutninger og agerer gjerne ut fra instinkt. I vår bransje er denne delen av hjernen vesentlig å fokusere på, spesielt når vi ønsker å kommunisere noe som oppfordrer til handling. Mange ender dog ofte i fellen med et ønske om for mange budskap i én og samme annonse. Dette har motsatt effekt og skaper kun forvirring. I ukens inspirasjon settes dette på spissen og viser hva som kunne ha skjedd om den som designet STOPP-skiltet hadde fulgt "kunde-har-alltid-rett"-prinsippet 😅

Uke 5

Dette er et gripende og flott eksempel på hvordan bransjen vår ikke bare bidrar til å selge flere produkter, men også skape verdig og viktig oppmerksomhet rundt vanskelige temaer. Grepet med å lage en fysisk manifestasjon - en skulptur - tilfører en dimensjon av tidløshet. Som det jo er - fødsel, liv, død.

Uke 4

Denne filmen inspirerer oss mot en hektisk tid hvor det ofte er flere baller i luften! Er multitasking svaret når vi har mye å gjøre? Kan vi faktisk multitaske? Hva skjer egentlig i hjernen når vi forsøker å gjøre alt på en gang, og hvorfor fungerer det ikke alltid slik vi ønsker? Ta en titt og bli litt klokere!

Uke 3

Man kan inspireres av så mangt! Denne gangen kom vi over denne innovative måten å fremføre livemusikk på. En spektakulær audiovisuell musikkopptreden med artisten Anyma i spissen. En kreativ måte å kombinere en fantasifull musikkopplevelse med en drømmeaktig fortelling. Vi kan ikke annet enn å si - WOW.

Uke 2

Ny kampanje for Bufdir og Familievernet som vil få frem hva slags effekt foreldrenes samspill har hjemme - sett gjennom barns øyne. En emosjonell og sjarmerende historieformidling som virkelig treffer oss midt i hjertet. Kudos for effektiv virkning!

Uke 1

«Wouldn’t it be nice to have someone testing every little thing?» – Kognitwin, en digital tvilling fra Kongsberg Digital. Gøy og innsiktsfull (og litt grotesk) måte å bruke humor på innen B2B teknologi.

2022

Uke 51

Gamification er gøy. Her har Knowit utfordret formatet og laget en rekrutteringsløsning som er leken, gøy å bruke og når de i tillegg tenker utenfor boksen og lager et konsept som lar søkeren bygge sitt første møte på sine egne premisser, blir det home run i våre øyne!

Uke 50

Kul kampanje fra Boots der de tar i bruk airdrop for å spre budskapet sitt. Airdrop er et virkemiddel man hittil ikke har sett blitt så mye brukt til å spre reklamekampanjer, men som vi absolutt tror kan være virkningsfullt dersom det gjøres riktig. Her treffer Boots godt på smittekonteksten, i tillegg til at de gir et veldig attraktivt tilbud (50%) noe de fleste forbrukere nok setter pris på.

Uke 49

Dustin home. Ny profil/identitet - vi liker hvordan de har utviklet en egen typografi basert på logosymbol.

Uke 48

En utrolig trist historie om sverdstøren, men fy fader så fint fortalt. Vi digger måten NRK formidler denne saken ved bruk av gamification. Terningkast 6 👏👏

Uke 47

Klarna har laget en 4 timer og 13 minutter lang reklamefilm. Det er rett og slett supersmooth 😂

Kortversjon:

Langversjon - finn frem popkorn, len deg tilbake og nyt:

Uke 46

PR-stunt i Sveits som setter spissen på kampanjen.
Med renteøkninger og økte matpriser, nytter det ikke være snobb i disse dager. La First Price hjelpe deg med å spare der det spares kan.

Uke 45

Her kommer en kjappis av en inspirasjon. En reklamefilm som klarer å formidle et budskap lenge før man rekker å scrolle forbi :)

Uke 44

TV2 er ute med en ny kampanje hvor de ved hjelp av typografiske virkemidler ønsker å understreke det som ofte er utfordringen i dagens «informasjonskaos».

– Dette visuelle grepet er på linje med en forside på hvilken som helst av de store norske nettavisene sier Derek André Bjølgerud, sjef i TV2.no.

Kampanjen har høstet både ros og ris - og resulterte blant annet i et oppslag i Nettavisen hvor Emilie Nereng hamrer løs på TV2.

Uke 43

Ukens inspirasjon er denne rapporten fra Schibsted over «rikets tilstand» når det gjelder merkevarebygging i norske bedrifter. Rapporten slår fast at det er bred enighet om at merkevarebygging gjør bedrifter mer lønnsom og attraktiv - både for kunder og medarbeidere. 

Den minner oss også om hvor viktig det er å jobbe med å gjøre merkevaren din så TILGJENGELIG som mulig. Det gjelder fysisk tilgjengelighet, ved å gjøre det lett å handle fra deg, online og offline. Men ikke minst også mental tilgjengelighet - ved å jobbe for en høy top-of-mind.

Slik at det er nettopp din merkevare man kommer på når behovet for dine produkter eller tjenester oppstår. Og ikke konkurrenten din. 

Uke 42

Et veldig godt eksempel på kontekstuell annonsering fra Helt hjem på minmote.no. Her har en moteinteressert jente klikket seg inn for å lese en artikkel om mote, og får servert en annonse fra en relevant aktør om at de kan levere siste mote enkelt og "helthjem". Det er ingen spesiell "call to action" eller oppfordring til handling i annonsen, kun relevant eksponering med et treffende budskap for å sikre top of mind og styrke merkekjennskap.

Uke 41

Ukens kudos går til byrået Manus og kampanjen "Snakk om doping" for Antidoping Norge. Manuset til denne filmen til ble utviklet i samarbeid med ungdom i målgruppen. Målsettingen med kampanjen er å hjelpe foreldrene med å ta de vanskelige samtalene. Vi syntes resultatet ble superfint - autentisk og ekte. Spesielt det å bruke en stemmeskuespiller fra Mudo gym for å formidle manus ble utrolig bra.

Uke 40

Et prakteksemplar av geriljamarkedsføring. Ved hjelp av djevelske smil, strategisk plassert på store baseballkamper, sikret Paramount Pictures seg millioner av seere og viral oppmerksomhet verden over i forbindelse med promotering av skrekkfilmen Smile. Vi kan ikke annet enn å hylle!

Uke 39

Tråkke på konkurrenter, effektivt eller ei? Får deg i alle fall til å trekke på smilebåndet :)

Uke 38

Kudos til Anorak og Farmasiet som kaster seg på en aktuell debatt/aktuelt tema på denne måten. Heia heia!

Uke 37

Ta deg en bolle! Det er alltid gøy når man kan lage en kampanje som responderer på dagsaktuelle temaer. Fuel reklamebyrå har laget denne kampanjen for foodora i lys av masseskytingen i Oslo hvor det har blitt skrevet en rekke hatkommentarer på nett rettet mot skeives rettigheter.

Uke 36

Vi tok en liten runde på fenomenet NFT og diskuterte litt hvordan en video fra Beeple kan være verdt 66,2 millioner kroner. Man blir jo litt inspirert :) - og så så vi på prosjektet AOI (ART ON INTERNET) – et designkonsept utviklet av Stockholm Design Lab.

AOI er en "organisasjon" som jobber for å koble sammen kunst og teknologi – og gjøre den tilgjengelig. De samarbeider med kunstnere og merkevarer for å hjelpe frem innovative prosjekter som skal forme fremtidens Web 3.

Uke 35

Ikke gjør som Bjørn 😂 Vi har gravd i arkivene og funnet frem denne utrolig morsome reklamefilmen «Logo Service», av TRY for Volkswagen Nyttekjøretøy fra 2020, som viser hvor gæærnt det kan gå hvis man bare smeller en logo på bilen.

Uke 34

Vinmonopolet oppfordrer unge til å være stolte av den de er. Vellaget film med tidsaktuell problemstilling, men linken til Vinmonopolet som aktør og merkevare er kanskje litt søkt? Spent på hvordan denne treffer målgruppen.

Uke 33

Rett og slett en frekk og deilig plassering. 1-0 til Burger King!

Uke 32

Ukens inspirasjon er denne profilen til Kongsberg Agenda, laget av byrået DAYTWO. Mens næringslivseventer typisk har fokus på å fremstå som seriøs og profesjonell, har Kongsberg Agenda gått en helt annen vei. Identiteten er fargerik og leken, og gir assosiasjoner til en gøyal festival. En spennende retning!

Uke 31

Yes! etter flere måneder med venting, fikk vi endelig tilgang til et veldig kult AI-system som kan lage realistiske bilder og kunst ut i fra en beskrivelse. Se hvordan det fungerer i videoen under. Så da er det bare å gå inn på nettsiden til openai.com og stille seg i kø for å få tilgang :)

Uke 26

Nettsiden til utvikleren Bruno Simon Den er bygd opp som et slags dataspill der man utforsker innholdet på siden ved å kjøre rundt på en liten bil. Tror nok neppe dette blir en ny standard for nettsider, men en spennende og leken måte å utforske bruk av 3D og interaktivitet på websider.

Uke 25

Elsk det eller hat det, men det er en ny måte å presentere seg selv på via nettside gjennom storytelling og 3-D. Denne siden går all inn med effekter og kreativt språk og litt humor. Føler den inneholder mange elementer man kan inspireres av uansett bransje og ønsket bruk av effekt.

Uke 24

Innfører dongtvang

I dag var dette herlige caset fra Per Høj for Helseutvalget ukens inspirasjon. Tror ikke det trenger noen videre introduksjon … ☺️ Enjoy!

Uke 23

Don’t change your name, change the game

Bevisstgjøringskampanje fra Apeks –  en norsk profesjonell e-sportorganisasjon.

Uke 22

Breaking down language barriers with augmented reality | Google
Augmented reality lar oss bruke mer tid på å fokusere på det som betyr noe i den virkelige verden, i våre virkelige liv. Det kan bryte ned kommunikasjonsbarrierer – og hjelpe oss å forstå hverandre bedre ved å synliggjøre språket.

Uke 21

En kort snutt om «Why Companies Are Debranding». Interessant!

Uke 20

«Liker det konseptet her så utrolig godt. 2000 x 2000 piksler hvor hvem som helst kan tegne en liten prikk. Når du tegner en blir du låst ute fra å tegne en ny en i fem minutter. Så for å klare å faktisk tegne noe må man være en haug med folk som samarbeider. Og selvfølgelig er det massevis av folk som prøver å ødelegge kunstverkene til andre. Folk lager så kule ting» – Anders Ugland / Utvikler

Uke 19

Enkel idé – morsom kampanje

Uke 18

Oppdatert profil Instagram. Kul måte å presentere på, interaktiv og leken.