21. desember 2021
Skrevet av: Yvonne Aasbø
Nyhet

Med nese for påvirkning

Vi opplever stor etterspørsel etter vår nye tjeneste “Marketing for hire”. Byråleder Yvonne var derfor rask til å respondere da Trine Ruud banket på døren vår i sommer.

Trine har bachelor i markedsføring fra høyskolen i Kristiania og jobbet med PR og kommunikasjon i byrået MSL i Oslo. Det hadde hun planer om å gjøre en stund til, men så kom Covid og lock-down…

– Å flytte hjem til Skien har alltid vært vår plan på sikt. Men med lock-down, et trangt hjemmekontor og en liten baby, ble lengselen etter familie, mer plass og grønne omgivelser stor, forteller Trine. – Vi kom over drømmehuset på landlige Hoppestad, vant budrunden og satt igjen med skrekkblandet fryd.

I MSL jobbet Trine med internasjonale merkevarer som Burger King, Sensodyne og Domestos. Hun bidro med strategi, PR og innholdsproduksjon til digitale flater. Hun håndterte blant annet Burger King sin Facebook- og Instagram-konto fra A til Å.

– Vi laget innholdsstrategi og posteplaner, produserte og publiserte innhold løpende. Vi svarte også på alle henvendelser og kommentarer – og det var til tider litt av en jobb det å håndtere sultne gjester som krisemaksimerer, sier Trine, og ler når hun tenker tilbake på den hektiske tiden.

Influensermarkedsføring er blitt et buzzord i bransjen. Med en spesiell interesse for sosiale medier, var det naturlig for Trine å ta ansvar for å utvikle byråets kompetanse på dette fagfeltet.

– Brukt riktig kan influensere bidra til å styrke merkevaren på en kostnadseffektiv måte. Nå har det blitt en “stueren” mediekanal, men kunnskapsnivået både hos annonsører og byråer er fortsatt lavt. Dette ønsket jeg å gjøre noe med, forteller Trine.

Her er Trines 10 tips til god bruk av influensere:

  • Gjør grundig research.

  • Ikke se deg blind på antall følgere. Kvalitet er viktigere enn kvantitet.

  • Gjør en vurdering på hva du vil oppnå. Det er fordeler og ulemper med både microinfluensere og de største “stjernene”.

  • Vær bevisst på verdiene som din merkevare står for, og velg influensere som deler eller kan forsterke disse.

  • Involver influenserne tidlig i prosessen, slik at de får eierskap til samarbeidet og kampanjen.

  • Gi dem gjerne en liste over “Do’s and don’ts”, men la det være masse rom til influenserens kreativitet. De vet best hva som trigger deres følgere!

  • Husk å godkjenne alle innlegg før publisering.

  • Be om rapportering i etterkant med nøkkeltall på ønskede KPI.

  • Se dette opp mot resultater i egne kanaler: Økte antall følgere, antall besøk på nettsiden og omsetningen din?

  • Og til slutt: Influensersamarbeid er en toveis-prosess. Vi skal velge dem, men de skal også ha lyst til å velge oss tilbake.

Ønsker du å vite mer om influensermarkedsføring? Eller sosiale medier og marketing for hire? Ta en prat med Trine, gjerne over en kaffekopp i Powerhouse Telemark.