Vi opplever stor etterspørsel etter vår nye tjeneste “Marketing for hire”. Byråleder Yvonne var derfor rask til å respondere da Trine Ruud banket på døren vår i sommer.
Trine har bachelor i markedsføring fra høyskolen i Kristiania og jobbet med PR og kommunikasjon i byrået MSL i Oslo. Det hadde hun planer om å gjøre en stund til, men så kom Covid og lock-down…
– Å flytte hjem til Skien har alltid vært vår plan på sikt. Men med lock-down, et trangt hjemmekontor og en liten baby, ble lengselen etter familie, mer plass og grønne omgivelser stor, forteller Trine. – Vi kom over drømmehuset på landlige Hoppestad, vant budrunden og satt igjen med skrekkblandet fryd.
I MSL jobbet Trine med internasjonale merkevarer som Burger King, Sensodyne og Domestos. Hun bidro med strategi, PR og innholdsproduksjon til digitale flater. Hun håndterte blant annet Burger King sin Facebook- og Instagram-konto fra A til Å.
– Vi laget innholdsstrategi og posteplaner, produserte og publiserte innhold løpende. Vi svarte også på alle henvendelser og kommentarer – og det var til tider litt av en jobb det å håndtere sultne gjester som krisemaksimerer, sier Trine, og ler når hun tenker tilbake på den hektiske tiden.
Influensermarkedsføring er blitt et buzzord i bransjen. Med en spesiell interesse for sosiale medier, var det naturlig for Trine å ta ansvar for å utvikle byråets kompetanse på dette fagfeltet.
– Brukt riktig kan influensere bidra til å styrke merkevaren på en kostnadseffektiv måte. Nå har det blitt en “stueren” mediekanal, men kunnskapsnivået både hos annonsører og byråer er fortsatt lavt. Dette ønsket jeg å gjøre noe med, forteller Trine.
Her er Trines 10 tips til god bruk av influensere:
Gjør grundig research.
Ikke se deg blind på antall følgere. Kvalitet er viktigere enn kvantitet.
Gjør en vurdering på hva du vil oppnå. Det er fordeler og ulemper med både microinfluensere og de største “stjernene”.
Vær bevisst på verdiene som din merkevare står for, og velg influensere som deler eller kan forsterke disse.
Involver influenserne tidlig i prosessen, slik at de får eierskap til samarbeidet og kampanjen.
Gi dem gjerne en liste over “Do’s and don’ts”, men la det være masse rom til influenserens kreativitet. De vet best hva som trigger deres følgere!
Husk å godkjenne alle innlegg før publisering.
Be om rapportering i etterkant med nøkkeltall på ønskede KPI.
Se dette opp mot resultater i egne kanaler: Økte antall følgere, antall besøk på nettsiden og omsetningen din?
Og til slutt: Influensersamarbeid er en toveis-prosess. Vi skal velge dem, men de skal også ha lyst til å velge oss tilbake.
Ønsker du å vite mer om influensermarkedsføring? Eller sosiale medier og marketing for hire? Ta en prat med Trine, gjerne over en kaffekopp i Powerhouse Telemark.