En visuell identitet for en samlet bransje
Hvordan bygger man en visuell identitet for noe som ikke har eksistert før – men som skal representere en hel bransje? Det var oppdraget da vi i Edge Branding, som en av foreningens founding members, fikk ansvaret for å utvikle den grafiske profilen til Norsk.Design.
Et felles språk for en mangfoldig næring
Norsk.Design ble offisielt stiftet juni 2025, med mål om å synliggjøre designbransjens verdi, samle kreftene og styrke posisjonen mot både næringsliv, offentlig sektor og politiske beslutningstakere.
Sjekk ut nettsiden for å lese mer.
Designbransjen rommer et stort mangfold av byråer og uttrykk. Å finne en identitet som favner dette – uten å nøytralisere det – har vært en sentral oppgave.
Et ekstra lag med press
Det å utvikle et design for egne bransjekollegaer legger et naturlig, og ganske intenst, press på prosessen. Alle detaljer veies. Alt sees med trent blikk. Nettopp derfor ble det viktig å skape et uttrykk som ikke roper høyest, men som skaper rom – for samtale, for tilhørighet, for fellesskap.
En identitet som bygger tillit
Profilen bygger på tre bærende prinsipper:
Menneskelig og varm – gjennom en nedtonet fargepalett i beige og mørkegrønn.
Fleksibel og tydelig – med fontene Söhne og Spectral som gir identiteten både karakter og lesbarhet.
Samlende og enkel – der logoens struktur gir rom for variasjon, uten å miste sin form eller gjenkjennelighet.
Gjennomgående grep som sirkulære bildeformer og avrundede flater forsterker følelsen av helhet og fellesskap.
Mer enn form – en felles plattform
Identiteten til Norsk.Design er designet for å tjene mange – ikke å dominere. Den skal skape en visuell plattform for dialog, samhandling og vekst i bransjen.