Julen kan for mange være en tung høytid, spesielt når inflasjonen er høy og utgiftene øker. Sparebank1 Sørøst-Norge er – og skal være – en lokalbank. Med sine fem stiftelser i regionen, ønsker de å gi tilbake noe ekstra til jul.
Julegiver-konseptet er tuftet på å gi midler til frivillige organisasjoner, som gjennom sine medlemmer skaper tiltak som gir juleglede til mennesker i deres nærområder. Konseptet ble gjennomført for første gang i 2022, da det ble utdelt 4,5 MNOK.
Vår oppgave var å utvikle et kreativt konsept og kampanjemateriell for Julegiver-initiativet i 2023. Vi utformet også en egen visuell profil for Julegiver -“universet”.
Bakgrunn for idé og konsept
Målgruppen, de vi skal nå med Julegiver-kampanjen, vet bedre enn noen hvor skoen trykker og hvem som sliter litt mer enn oss andre.
Derfor lar vi de erfarne Julegiverene snakke rett til "sine egne" – på deres premisser. Da behøver de ikke fortelle om behov, men heller si noe om hva Julegiver betyr for dem – og oppfordre andre til å søke.
På alle flater er det Julegiver-konseptet som løftes frem, men avsenderen gjemmes ikke bort. At SpareBank 1 stiftelsene står bak, gir legitimitet og troverdighet.
Pakket inn i et visuelt univers, baserer kampanjen seg på gjenkjennelige, tydelige budskap og enkelhet. Alle skal forstå hvem som kan søke om midler, og at det å søke er enkelt.
Derfor sier vi... Lett å søke, godt å gi!