Skagerrak Sparebank

Boliglånsuka skapte action

Kunden mente de hadde gitt oss ”en umulig oppgave”. Eller, en ekstra morsom utfordring, som vi i Edge Branding liker å kalle det.

Skagerrak Sparebank ville gjerne fortelle flest mulig potensielle kunder hva de har å tilby. Med personlig rådgivning som styrke og fanesak, var det et naturlig ønske å få snakke med flest mulig ”1-til-1”. Løsningen på oppgaven ble å etablere og arrangere Boliglånsuka!

Bank er et lavinteresseprodukt, samtidig som ingen klarer seg uten. Og alle er vi i større eller mindre grad opptatt av egen økonomi. Felles for de fleste er at bolig er vår største investering og boliglånet den tyngste utgiftsposten. Dette, kombinert med at man ofte er motivert for å tenke litt nytt og rydde opp; starte ”et nytt og bedre liv” tidlig i et nytt kalenderår, gjorde at vi landet på Boliglånsuka som idé.

Vi startet med å lage en kampanjelogo i tråd med den visuelle identiteten vi har utviklet for banken.

Med mantraet ”Sjekk hvor mye du kan spare!”, ble Boliglånsuka markedsført intensivt gjennom to uker. I uke 1 – oppvarmingsuka – ble folk i bankens lokalmarked i Grenland, Kragerø og Arendal teaset, blant annet gjennnom DM til alle husstander mot slutten av uka med klar beskjed om at ”mandag braker det løs”.

Fra og med mandag 11. februar var Boliglånsuka i full gang og trykket på topp. Massiv bruk av radioreklame, film på Facebook og Youtube, en kortversjon av filmen på Snapchat og bannere i lokalpressen og på finn.no hadde alt ett og samme mål: Få  flest mulig inn på kampanjesiden for å ”melde seg på” – det vil si, booke et møte med banken.

Vi valgte å kjøre med to ulike landingssider i starten av kampanjeperioden. Dermed fikk vi gjort en kjapp A/B-test. Den ene landingssiden kom ut som klar vinner og ble deretter benyttet alene i resten av kampanjeperioden.

Vi gikk til Edge Branding med en oppgave vi visste var krevende: Få flest mulig potensielle kunder i distriktene våre til å be om et møte med oss – for å sjekke ut hva de kan spare på å bytte til Skagerrak Sparebank. BOLIGLÅNSUKA ga oss ønsket oppmerksomhet, og mange møteavtaler. Nå er det opp til oss!
Jon Guste-Pedersen, Banksjef marked og forretningsutvikling