Arkaden Skien

Arkaden - Levert på døra

Alt for byen! Det er Arkadens slagord og ledestjerne. Målet er et levende Skien sentrum, fullt av herlig liv og røre og god, hyggelig handel! Men, hvordan kunne vi gjøre ”alt for byen” i disse koronatider? Svaret ble netthandelskonseptet ”Levert på døra!”.

Landets innbyggere er oppfordret til å holde seg mest mulig hjemme. Slik kan de bidra i den nasjonale dugnaden for å dempe og bremse spredning av koronaviruset. En viktig, ja en kritisk avgjørende, oppgave, – men med store økonomiske konsekvenser for svært mange eiere og drivere av lokale butikker. Så også på Arkaden: ”Over natta” forsvant de aller fleste kundene! Vi måtte tenke klokt og handle raskt.

 Hva med å flytte hele kjøpesenteret over på nett, slik at alle, også de som handler hjemmefra, kan støtte lokale drivere fremfor store internasjonale nettbutikker? Hva med å sørge for at de kan sitte hjemme og handle på Arkaden, – få kjøpt nye løpesko, en god bok eller det de trenger for å pynte opp litt i huset – og få alt sammen kjapt levert på døra?

Som sagt, så gjort. Vi kastet oss på oppgaven med å skape et av landets første fulldigitale kjøpesentre. På arkadenskien.no kan du nå handle hos alle de ulike butikkene og putte varene i samme handlekurv. Du “møter” de butikkansatte og får gode råd og tips. 

Hva er konseptet?

Vi var avhengig av å skape høy oppmerksomhet og synlighet i en fart! Det nye, fullassorterte digitale kjøpesenteret trengte et kommunikasjonskonsept, et navn, en identitet ...

Løsningen ble “Levert på døra” – med egen logo, profil og maskot.

Inspirasjonen til det visuelle uttrykket er hentet fra budmannen, kombinert med smiley – selvfølgelig med Arkadens visuelle identitet i bunn. Fargepaletten er smal og sterk, begrenset til sort, hvit og rød. Resultatet er et ikonisk og distinkt uttrykk som er lett å huske. 

Lanseringsstrategi med fantastisk respons

Kampanjen ble lansert i to faser:

Fase 1 skulle skape nysgjerrighet, fase 2 engasjement. Tirsdag kveld denne uken (17. mars) lanserte vi den nye maskotten på Facebook og Instagram, men bare hodet, eller ansiktet om du vil, og vi spurte: “Hva er dette?”.

Responsen var umiddelbar og enorm!

Onsdag kl 12 la vi ut bilde av hele maskoten og lanserte navnekonkurransen “Hva skal den hete?”.

Dette engasjerte vanvittig mange, ikke minst folk og elever på hjemmekontor og hjemmeskole. Arkaden har i skrivende stund fått inn over 300 navneforslag!

På rekordtid har vi sammen klart å lansere et konsept som vil hjelpe lokalhandelen gjennom denne krisen.
Aziz Chaer
Vi klorer oss fast og dette konseptet kan være forskjellen på om vi overlever eller ikke.
Maren, eier/driver Nord

På to døgn og for kun kr 1500 i annonsering, nådde lanseringen av “Arkaden – Levert på døra” 60.000 personer i sosiale medier. Kampanjen ble forsterket med helsides printannonse i lokalavisene.

Velkommen på arkadenskien.no! Ta en titt! Besøk butikkene!

Og som Aziz sier: Handler vi digitalt i butikkene i dag, har vi fysiske butikker å besøke når denne vanskelige tiden er over.

Take care alle sammen!