Slik utnytter du best din 404-side

Hva gjør du når folk kommer til en side som ikke eksisterer på nettstedet ditt? 404-siden, feilmeldingen som brukere får når en side ikke ble funnet er fort å glemme. De beste vet å utnytte dette. Gjort riktig kan 404-siden faktisk styrke merkevaren, føre til mer salg, eller rett og slett hjelpe folk til å finne det de egentlig lette etter.

Vi har funnet noen gode eksempler til hvordan du kan snu en litt lei situasjon til noe positivt.

Bruk bransjehumor

Det er selvsagt grenser for hva man kan spøke med og noen bransjer er mer fintfølende enn andre. Men dersom man overrasker brukerne med en humoristisk tone som passer til bransjen er det vanskeligere å bli frustrert.

NSB

Autostrada

Emailcenter

Bygg merkevaren

404-sider er en fin mulighet til å bygge et forhold til kunden. Når folk ikke finner fram på nettstedet oppleves det som frustrerende. Men dersom man snur det til noe positivt, er det med på å bygge gode assosiasjoner til merkevaren.

R8 Edge

Airbnb

Stormberg

NRK

Hjelp folk videre

Det aller viktigste du kan gjøre er å tilby folk en vei videre fra 404 siden, feks til forsiden eller søk. Men hvorfor ikke utnytte anledningen til å gi de noe mer? Er det en nettbutikk kan du vise de noen tilfeldige produkter. En tjensteportal de mest besøkte brukeroppgavene. Eller kanskje kontaktinfo til supportavdelingen?

Zalando

Sparebank 1

Altinn

Utnytt feilen til noe positivt

Eharmony

Page cloud

Opera

Har vi glemt noen helt fantastiske eksempler? Gi oss beskjed! Og trenger du en fin 404-side? Ikke nøl med å ta kontakt, så hjelper vi deg gjerne. ;-)