Det spesielle med Klosterøya Vest, er at her er beliggenheten VIRKELIG god! Og beboerne viste seg å sette stor pris på akkurat dette. ’Det er så kort vei til alt’, ’vi har turmuligheter rett utenfor døra’, ’det er så flott når Victoria (rutebåten på Telemarkskanalen) passerer på Hjellevannet’. De som hadde erfaring med å bo her, kunne ikke få fullrost beliggenheten. I tillegg var de fornøyde med leilighetene. Det er stille, det er godt lydisolert, alt er praktisk og enkelt… Ja, ’dette er virkelig det gode liv’, mente mange.
Svaret ble film og radio! Med hovedbudskapet “Når hverdagen er fantastisk, blir livet en fest!”
Og prisen på leilighetene syntes de fleste var ’helt ok’.
Så var spørsmålet: Hvordan kunne vi utnytte kunnskapen intervjuene hadde gitt oss på en best mulig måte? Svaret ble film og radio – med hovedbudskapet ‘Når hverdagen er fantastisk, blir livet en fest!’
Troverdige, korte ’feelgood’ filmer. Helst med beboerne selv som aktører. Om de ville være med på det.
Og det ville de! Vi laget fire filmer — tre med tre forskjellige par, én med en ung mann som bodde alene. De førstnevnte skulle nå hovedmålgruppen, som var satt til alder 50+. Den siste ble gjort som en test mot en yngre målgruppe, 30–50 år.