I serien HVEM ER VI presenterer vi menneskene i R8 Edge. Les videre, og bli bedre kjent med…

Yvonne Aasbø, født 28. april 1975 i Oslo, oppvokst – og bor nå – i Ekstrand i Bamble.

Stilling
Daglig leder siden 1. august 2017

Bakgrunn og karriere

Yvonne er sivilingeniør i produktdesign fra NTNU med spesialisering innenfor idé- og konseptutvikling. Hun ble tidlig orientert mot konsumentmarkedet, og gjorde hovedoppgaven sin for Nidar. Et av studietidens høydepunkter var halvåret i 1999 som utvekslingsstudent på industridesignskole i Paris.

– En fantastisk tid! Jeg var heldig og bodde på Ile de la Cité, rett ved Notre-Dame. Skolen lå ved Bastillen, så her var til og med ’skolevegen’ et daglig høydepunkt!

Min første jobb etter endt utdannelse var i Senter for produktutvikling i næringsmiddelindustrien (SPIN). Der jobbet jeg med blant andre Bama og Gilde, men også småskalaprodusenter. Store deler av jobben dreide seg om merkeutvikling og merkevarebygging.

Så bar det videre til Nidar og Orkla. Der ble det 8 år til sammen, først som produktsjef, så markedssjef.

Litt spissformulert var det kiropraktormannen Einar som satte en stopper for videre karriere i Orkla-systemet. Han er fra Langesund og ville ”hjem”. Hjem ble Bamble og Ekstrand, der paret kjøpte tomt og startet byggingen av hus nær (ja, meget nær!) Langesundfjorden og egne foreldre. Timingen var ikke tilfeldig. De rakk å etablere seg i egen ”funkis” rett før eldstedatteren Aurora (11) begynte i førsteklasse.

Men, så var det dette med å finne en spennende jobb ikke altfor langt unna Ekstrand…

– Det var ikke så enkelt, sier Yvonne. – Det var bare noen få relevante stillinger jeg kunne søke på, men arbeidsgiverne var ikke interessert i meg. Jeg manglet bransjespesifikk erfaring… Og godt var kanskje det, for jeg ville ikke vært foruten tiden i Metro Branding i Sandefjord!

Yvonne tok selv kontakt med Metro Branding. De hadde ikke problemer med å skille gull fra gråstein og ryddet straks plass til en stilling som strategisk rådgiver. Mellom august 2012 og forsommeren 2014 rakk Yvonne å jobbe med kunder som Matmerk/Nyt Norge, Boen parkett, Jotun, Automester og Porsgrund Bad.

At hun deretter gikk videre til jobben som ga henne det hun mener er ”verdens kuleste tittel”, var ganske tilfeldig. Eller flaks, om du vil. Yvonne hadde helt glemt det ”gamle” autosøket på Finn som var knyttet opp mot en epostadresse hun ikke lenger benyttet. Før hun tilfeldigvis sjekket innboksen og oppdaget at Huldresølv søkte ny daglig leder. Eller Sjefshulder, som Yvonne ynder å kalle stillingen hun hadde før hun ble kapret av R8.

– Ja, den jobben hadde jeg virkelig lyst på! Huldresølv har en veldig fin historie, leverer godt håndverk og har de rette menneskene ansatt, men det gikk ikke så bra, og det var masse å hente.

Egentlig var det bare å følge læreboka for merkevarebygging. Dette, sammen med å bidra til økt engasjement og entusiasme blant alle ansatte, ga 40 % vekst på to år.

Takk, men nei takk’, tenkte jeg, da sentrale folk i R8-gruppen ba om en prat. Men så gikk det som det gikk. Da jeg fikk innsikt i tanker, planer og muligheter, ble det rett og slett for fristende. Jeg hadde nok, uten egentlig å tenke på det, savnet å være en del av et større fagmiljø.

Opptatt av, i jobbsammenheng

  • Brenner for faget merkevarebygging.

  • Være en pådriver som får alle slags bedrifter til å se viktigheten av merkevarebygging. Gode produkter og tjenester er ikke lenger nok! For å lykkes i et stadig tøffere, internasjonalt marked, må man virkelig forstå kundens behov, og kommunisere dette på en tydelig og relevant måte — i alle ledd.

  • Merkevarebyggig er ikke en utgift, det er en investering for økt konkurransekraft!

  • Ledelse. Utvikle meg selv til å bli en bedre leder – og hver enkelt til å bli enda bedre på områder der de allerede er gode.

  • Sørge for at alle får eierskap til de gode resultatene vi skal skape – for oss selv og for kundene våre.

Opptatt av, privat/fritid

  • Med to aktive jenter er det en konstant utfordring å sørge for at ting ikke glipper; ha kontroll på turning- og fotballtreninger, kamper, kioskvakter, foreldremøter, ballett osv.

  • Det blir ikke mindre å passe på nå som yngstejenta Ella (8) har begynt å spille trommer i Stathelle skolemusikkorps!

Ser på

– I en hektisk hverdag er det ikke mye tid til sånt — jeg kan ikke huske sist jeg var på kino og så noe annet enn barnefilmer! Men når jeg bretter klær kan jeg sette meg ned foran TV, og akkurat nå følger jeg Narcos sesong 3. Jeg er også svak for Woody Allens romantiske komedier.

Lytter til

– Det barna hører på! Men musikk à la Cafe del Mar, som jeg hørte mye på som student, henger fortsatt igjen. Jazz er jeg også glad i. Også kommer vi oss gjerne på noen konserter på Wrightegaarden. I sommer ble det Sivert Høyem og Hagefestivalen.

Leser

– Mest i ferier! Da stikker jeg innom bokhandelen og velger noe av det som er “på topp” akkurat da. Dermed ble det Elena Ferrante i fjor, Ken Follet-triologien om 1900-tallet for et par år siden, mens jeg i år litt tilfeldig kom over ’Om Våren’ av Knausgård. Og dermed ble jeg nysgjerrig og gikk videre på ’Min kamp’-bøkene hans.

Favorittdings

– Det er lett å si iPhonen, men jeg er mer glad i kajakken min, som selvfølgelig blir brukt altfor sjelden.

Favoritt-app

– Skandiabanken, EasyPark, NSB-appen… Jeg synes det er flott med teknologi som gjør hverdagen litt enklere.

Også må vi ikke glemme…

– Jeg er nok over snittet opptatt av mote og trender og bruker til tider litt for mye av både penger og tid på dette, sier Yvonne. Uten å se ut som om hun angrer så veldig på den prioriteringen.

Blant favorittene er det flere danske designere, blant andre By Malene Birger. Men det er ikke nødvendig å gå over elva etter vann: Yvonne er også veldig begeistret for Mariette. Hun holder hus i Porselensfabrikken på Vessia i Porsgrunn. Akkurat som Yvonne og resten av gjengen hennes i R8 Edge.