Gode nettsider krever mye jobb for å skape verdi og lønnsomhet. Noen ganger trenger man å hente inn et byrå for å lage helt nye nettsider eller fikse de gamle. Men du kan starte selv. Her er 10 tips til bedre web du kan begynne på allerede i dag.
1. Lag vedlikeholdsplan
Tenk på nettstedet ditt som hjemmet ditt. Du gjør kanskje reint en gang i uka. Tar ut søpla med jevne mellomrom, og vanner blomstene. En gang i året tar du en skikkelig vårrengjøring. Rydder i garasjen. Du kan ikke ta vare på alt, så du kaster alt du ikke har brukt på to år.
En av grunnene til at selskaper må redesigne nettsider er fordi man har glemt vedlikeholdet. Rotet bygger seg opp og til slutt er det lettere å begynne fra scratch. En nettside uten vedlikeholdsplan står i konstant fare for å dø ut.
Sett opp en plan for hele året og deleger ansvar. Noen bør gå gjennom innhold jevnlig og se til at det fortsatt er aktuelt. Hvis ikke, oppdater eller slett det. Internett lider ikke av for lite innhold.
2. Ha fokus på målgruppene og oppgavene
Det er som regel flere ulike type brukere (målgrupper) å ta hensyn til. Det er derfor lurt å kartlegge hva de er ute etter av informasjon/funksjonalitet. Når mange kokker er involvert kan man fort miste dette fokuset.
Ta et steg tilbake og sett brukerne først. Hvorfor kommer de til ditt nettsted? Hvem er de? Hva slags oppgaver er det de trenger å løse der? Hvilken jobb skal de få gjort? Lag nettsider som gjør det lettere for disse menneskene.
3. Pass på innhold, også det du ikke ser
Innholdet er 95% av nettstedet. Sørg for at det er oppdatert, relevant og nyttig. Lag engasjerende tekster som bare er akkurat lange nok. Lag tydelige overskrifter som gir leseren godt overblikk (husk, de bare skummer gjennom). Bruk bilder som supplerer historien.
Ikke glem innholdet du ikke ser i kontekst. Metadata hjelper Google (og andre kanaler) til å sortere og forstå innholdet ditt. Hvordan ser feks en artikkel ut når noen deler den på Facebook?
4. Ikke glem mikroteksten
Mikrotekster er små tekster som brukes på knapper, lenker, call to actions og overskrifter. Ofte er det større sjanse for at brukerne tar en beslutning på de små beskrivelsene enn en lang artikkel. Bruk det til din fordel.
5. Husk på universell utforming
Til syvende og sist er det eieren av nettstedet som er ansvarlig for universelt utforma nettsider. Webredaktøren kan gjøre mye av jobben. Og det er faktisk ikke så vanskelig, selv om de beste gjør feil innimellom. Er du webredaktør bør du i det minste huske på å ikke legge informasjon i utilgjengelig format. Husk alt-tekst på bilder, marker overskrifter i et ryddig hierarki, sørg for beskrivende lenketekster og bruk sunn fornuft.
Test om nettsidene dine tilfredsstiller de lovpålagte kravene her.
6. Hold nettsidene lette
Ingen vil ha nettsider som er tunge. Folk har dårlig tid når de surfer og Google ser på dette som en faktor når de rangerer nettsider i søk. Sørg for at man ikke bruker unødig tunge bilder og filer, og få de som drifter nettstedet til å sørge for ryddig og fin kode.
Du kan teste nettsidene dine her
7. Spør alltid hvorfor
En i ledelsen ønsker seg et stort slideshow på forsiden for å få plass til de ti siste nyhetene. En annen ønsker å legge ut årsrapport for de siste 5 årene på forsiden. Hvorfor det? Hvilke andre seksjoner skal man da nedprioritere? Er det i tråd med strategien? Hvordan hjelper det målgruppen?
Ved alltid å spørre hvorfor hjelper man å holde stø kurs mot målet, og unngå et nettsted full av støy.
8. Vær der når brukerne står fast
Nyheter forsvinner. Produkter blir utsolgt. Sider blir slettet. Selv om man er flink til å vedlikeholde nettstedet vil brukerne komme i situasjoner der de ikke finner det de leter etter. Det trenger ikke være verdens ende, bokstavelig talt. Hvis et produkt er utsolgt, foreslå relaterte produkter. Hvis en side er slettet, vær høflig og ydmyk og gi de muligheten til å si fra til webansvarlig.
Utnytt feilen til noe positivt så er brukerene ofte lett tilgivelige.
9. Test nettsidene dine
Du kan bruke et byrå til å teste nettsidene dine. Men mye kan du gjøre selv. Lurer du på om budskapet kommer fram i en ny tekst? Test det på et par ansatte. Usikker på hvor lett det er å finne de riktige produktene i nettbutikken? Spør kundene dine om de vil være med på en undersøkelse på web. Gå ut på gaten og gi en tilfeldig forbipasserende en oppgave på nettsiden din og se hvordan de løser det. Resultatet vil mest sannsynlig gi deg noen a-ha opplevelser.
Ikke stol bare på dine egne observasjoner når du tester. Du er nemlig inhabil.
10. Sett vekk arbeid
For de større snuoperasjonene (eller mange små) er det ofte bedre å benytte seg av folk som virkelig kan dette. Ikke vær redd for å benytte et byrå for litt drahjelp. Sørg for å ha en god sparringpartner som kan hjelpe deg med oppgavene du ikke er komfortabel med, slik at du kan fokusere på din jobb.
Se feks hvordan vi hjalp SKP med helt nye nettsider.